EU har udpeget Nyborg som et nationalt risikoområde for oversvømmelser fra Storebælt. Derfor har Nyborg Kommune udarbejdet en Risikostyringsplan 2019, Plan for Klimatilpasning 2022-2030 og en gradvis sikring af Nyborg by hen over de kommende mange år.
Første skridt i Nyborgs klimatilpasning handler om, at vi skal øge robustheden ved områderne langs indre havn og Nyborg Marina.
Centrum for oversvømmelser
I dag er indre havn epicenter for oversvømmelser; det er her, at byen møder havet først, når kraftigt stormvejr får vandstanden i havnen til at stige og dermed har dette område naturligt en meget høj prioritet i forhold til klimasikring af Nyborg by.
Ved kraftige stormflod er den nuværende kajkant ved indre havn ikke høj nok til at sikre, at havet ikke løber til voldgraven. Terrænet nær voldgraven ligger så lavt, at oversvømmelser i Nyborg Havn samtidig kan sprede sig til flere af de omkringliggende områder; byen, togstationen og motorvejen og skabe yderligere udfordringer og skader.
Ved Havnegade er der allerede etableret en pumpe, der kan håndtere bagvandet fra voldgraven, når højvandsklapperne på udløbet er lukkede.
Attraktiv og levende havnefront
Fase 1 i Nyborgs plan for klimasikring handler om at beskytte Nyborg bymidtes bygninger og butikker, samt infrastruktur mod vandmasserne ved stormflod. Men det handler i lige så høj grad om, at vi vil udnytte højvandssikringen til at udvikle havnefronten, så der bliver meget bedre muligheder for at nyde området, oplevelser og aktiviteter langs havnefronten helt tæt ved vandet.
Nyborg Kommune ønsker at udforme højvandssikringen, så den binder hele området fra Kongens Skibsbro i indre havn sammen med Marinaen og dermed skaber et næsten 2 kilometer langt sammenhængende og rekreativt bånd langs havnefronten.
Med højvandssikringen får vi altså store muligheder for at udvikle havnefronten og skabe attraktive rum og nye mødestede , der alt sammen skal forbedre mulighederne for at nyde Nyborgs unikke beliggenhed ved vandet og samtidig gøre det meget nemmere at færdes langs havnekanten fra den ene ende til den anden.
Sikringen skal bygges som en kombination af forskellige former for forhøjning og beskyttelse svarende til 1,8 m. Det vil fx være at forhøje bolværker, udskifte spuns, bygge højvandsmure med mobile barrierer samt forhøje terrænet de steder, hvor det naturligt kan bindes sammen med eksisterende miljø.
Der arbejdes også med tanker om at etablere diger, grønne pladser, en promenade og opholdstrapper, der skal gøre det nemt at få adgang og kig til vandet og samtidig fungere som værn mod stormflod.
Alt sammen løsninger, der samtidig tager højde for behovet for nem adgang og parkering i området.