Højvandssikring af Nyborg Havn og Marina

Klimatilpasningen af Nyborg by skal beskytte vores boliger, bygninger, kulturarv og kritisk infrastruktur mod oversvømmelser ved stormflod, men den skal også være med til at skabe en ny spændende havnefront.

I dag er indre havn et epicenter for oversvømmelser. Det er her, at byen møder havet først, når kraftigt stormvejr får vandstanden i havnen til at stige. Derfor har dette område naturligt en meget høj prioritet i forhold til at klimasikre Nyborg by.


Illustration: Den røde linje illustrerer, hvor der er behov for en sammenhængende højvandssikring i Nyborg Havn og Marina.

Ved kraftige stormfloder er den nuværende kajkant ved indre havn ikke høj nok til at undgå, at havet løber til bl.a. voldgraven. Samtidig ligger terrænet omkring voldgraven så lavt, at oversvømmelser i Nyborg Havn også kan sprede sig til flere områder – som bymidten, togstationen og motorvejen, der kan give yderligere udfordringer og skader. Ved Havnegade er der allerede etableret en pumpe, der kan håndtere bagvandet fra voldgraven, når højvandsklapperne på udløbet er lukkede, men det er ikke nok til at holde vandet ude.

Nationalt risikoområde

På grund af vores beliggenhed er Nyborg et vigtigt knudepunkt i midten af Danmark, og derfor har EU udpeget byen som et nationalt risikoområde for oversvømmelser fra Storebælt.  Nyborg Kommune har udarbejdet en Risikostyringsplan 2019, Plan for Klimatilpasning 2022-2030 og en gradvis sikring af Nyborg by hen over de kommende mange år.

Ny spændende havnefront

Klimasikringen af Nyborg Kommune vil ske gradvis over de kommende mange år. Første etape handler om at få beskyttet bygninger, butikker og infrastruktur nær havnen i Nyborg by mod vandmasserne, der presses ind over havnekanten ved stormflod.

Men højvandsikringen er samtidig en unik mulighed til, at vi udvikler området langs havnefronten og skaber nye væresteder langs på havnen. Projektet sigter efter at binde området fra Kongens Skibsbro i indre havn sammen med Marinaen og på den måde skabe en knap 2 kilometer sammenhængende havnefront med mulighed for at udvikle nye områder med plads til at sidde, nyde, opholde sig eller være aktiv tæt ved vandet. Alt sammen for at  gøre det nemmere at færdes fra den ene ende til den anden, komme tæt på vandet og nyde byens unikke udsigt og beliggenhed.

Sikringen skal bygges som en kombination af forskellige former for forhøjning og beskyttelse. Det vil fx være forhøjede bolværker, udskifte spuns, højvandsmure med mobile barrierer samt forhøje terrænet de steder, hvor det naturligt kan bindes sammen med eksisterende miljø. Der arbejdes også med tanker om at etablere diger, grønne pladser, en promenade og opholdstrapper. Alt sammen løsninger, der samtidig tager højde for, at det skal være nemt at færdes og parkere ved havnen.

Projektet forventes realiseret i 2028.  I 2025 afholdes informations- og dialogmøder, forud for yderligere planlægning.

Visualiseringer nær Kongens Skibsbro

Visualiseringer nær Kongens Skibsbro, som den kan komme til at se ud med højvandssikring, her i form af mere nærhed til vandet og nye muligheder for aktivering af området.