Borgerrådgiveren behandler klager over kommunens sagsbehandling og medvirker til, at kommunen yder en god service med borgeren i centrum.
Borgerrådgiveren er uafhængig af kommunens forvaltninger.
Alle borgere i Nyborg Kommune kan kontakte borgerrådgiveren, og det er helt gratis.
Borgerrådgiveren kan:
- Vejlede dig, hvis du ikke ved, hvor du skal henvende dig med dit spørgsmål.
- Hjælpe dig med udformning af klager og hjælpe med at finde ud af, om der kan klages, og hvem der kan klages til.
- Vejlede om dine rettigheder i forbindelse med din sagsbehandling. For eksempel hvor lang tid sagsbehandlingen må vare, hvordan en afgørelse skal forstås og hvordan du kan forvente at blive behandlet.
- Hjælpe med at genskabe dialogen med kommunen, hvis din sag er gået i hårdknude.
Borgerrådgiveren kan ikke:
- Ændre på indholdet i den afgørelse, der er truffet.
- Behandle klager over forhold, som andre klageinstanser tager sig af.
- Behandle sagen, hvis sagen er indbragt for det kommunale tilsyn, Folketingets Ombudsmand eller domstolene.
- Behandle klager over det serviceniveau, der er vedtaget af byrådet eller over forhold som byrådet har behandlet og taget stilling til.
- Behandle klager, der vedrører ansættelsesforhold i kommunen.
- Behandle sager, der er mere end et år gamle.
Kontakt