Nyhed, tilføjet 09. jan. 2025

Nyborg Kommune tester hjemmeplejebesøg via en skærm

De næste 9 måneder tester vores ældrepleje effekterne af at skifte nogle af de fysiske hjemmebesøg hos ældre borgere ud med at hjælpe dem online i stedet. Forventningen er, at det vil være både mere effektivt og fleksibelt.

Fra januar til september skal et team på seks social- og sundhedsassistenter i Nyborg Kommune skifte køreturen mellem borgerne ud med i stedet at hjælpe dem online og via en skærm fra nye lokaler i Nyborg Sundhedshus. Det er en del af kommunens satsning på velfærdsteknologi, der både skal give borgerne en mere fleksibel service og sikre, at arbejdstimerne bruges mest optimalt. 

I første omgang vil prøvehandlingen involvere op mod 25 borgere fordelt over hele kommunen. Det vil både være borgere, der allerede er en del af hjemmeplejens målgruppe og nye, der kommer til. Borgerne skal alle være friske nok til at deltage og motiverede til at blive guidet, vejledt og hjulpet via en skærm. Det er frivilligt, om borgerne ønsker at deltage i projektet.

Målet er blandt andet, at det nye E-distrikt i april måned har godt 300 opkald med borgere. Det kan fx være med påmindelser om daglige gøremål og medicinindtag eller samtaler, hvor ældre guides eller støttes i fx at måle sit blodsukker eller tage kompressionsstrømper rigtigt på.

- Med prøvehandlingen vil vi gerne indsamle erfaringer og lære mere om, hvilke borgere der kan have særligt gavn af besøg via en skærm og hvilke opgaver, det også passer bedst til. Så vi skal gøre os nogle erfaringer med henblik på at det skal være en del af den måde, vi driver hjemmepleje på i Nyborg, siger leder Christina Jansen og fortsætter:

- De ældre, vi møder, er en generation, hvor mange allerede har haft en smartphone og tablet i hænderne. Mange af dem snakker med deres pårørende på videoopkald og har dermed allerede erfaring med at bruge teknologien. Der er også en stor gruppe, det er mere fremmed for – og derfor starter vi netop med en prøvehandling, hvor deltagerne udvælges særligt ud fra, at de både kan og vil være med, forklarer hun.

Nyborg Kommune lægger sig dermed i slipstrømmen af en lang række kommuner, der satser mere på onlinebesøg og den digitale kontakt, for at gøre hjemmeplejen klar til fremtiden. Også som en del af den reform, som den nye ældrelov lægger op til.

Fordelene forventes blandt andet at være, at kontakten mellem kommunen og borgerne kan ske hurtigere og nemmere – dialogen er kun et opkald væk.  Derudover er den elektroniske løsning mere fleksibel både for borgerne og kommunen. For transporttiden kan skæres væk, når samtalen klares via en tablet – og borgerne behøver ikke sidde låst derhjemme og vente på, at plejepersonalet kigger forbi.

- Vi skal fremtidssikre ældreplejen og at bruge ny teknologi klogt er én af løsningerne. Når vi flytter nogle af opgaverne over til at blive løst online, så kan vi samtidig spare noget tid på transport, der så i stedet kan bruges på mere pleje og omsorg til borgerne. Så vi vil gerne finde nogle løsninger, der gør vores processer mere effektive, og sikrer, at vi bruger det meste af vores tid på det vigtigste, nemlig den nære borgerkontakt, fortæller leder Christina Jansen.

Prøvehandlingen skal primært bruges til at finde ud af hvilke borgerprofiler og indsatser, der egner sig bedst til den elektroniske dialog. Derefter skal forløbet evalueres og politikerne have mulighed for at drøfte i hvilket omfang, forsøget skal rulles ud.