Siden slutningen af oktober har tandklinikassistenterne bedt patienterne om et videoopkald, når de har ringet med tandpine eller har slået en flig af fortanden. Tandplejen i Nyborg er nemlig i fuld gang med at teste, hvor mange der egentlig kan spare en tur forbi klinikken ved at blive tilset via video først. Et system mange måske i forvejen kender fra vagtlægen.
- Det er svært for forældre og patienter selv at vurdere graden af behov for hjælp, når noget ikke er, som det skal være i munden. Men via videoopkald, kan vi afklare mange ting. Vi kan konkret se, hvad der er galt og give gode råd eller et estimat på, hvor lang tid det nok vil tage i tandlægestolen. Ofte kan patienterne faktisk helt spare en køretur forbi klinikken, fordi vi via video kan se, at det ikke er nødvendigt. Vi får gode tilbagemeldinger fra patienterne og det letter selvfølgelig også på presset i vores aftalebog, forklarer tandklinikassistent Malene Løvbjerg.
Det foregår helt konkret ved at man via et system får tilsendt en sms og derefter kan møde klinikassistenten via videoopkald. Her kan forældre fx filme tænderne på et barn eller sår i munden, hævelser, tandfrembrud mm, så man hurtigt kan afgøre, om det er nødvendigt at skynde sig ned til tandlægen eller det kan klares med en telefonsamtale.
På den måde kan mange patienter slippe for at køre forgæves og tiden i tandklinikken kan prioriteres bedre, fordi der ikke kommer for mange patienter ind, som egentlig slet ikke har brug for en tid i tandlægestolen.
En af dem, der er sluppet for en tur til tandlægen på grund af det nye system er Sandie Raakilde Basnov. Da hendes barns rokketænder ikke ville falde ud og de nye tænder allerede var på vej ud over de gamle, ringede hun til tandlægen for at høre, om der skulle gøres noget. Via videoopkaldet kunne klinikassistenterne vurdere, at det ikke var nødvendigt med en tandlægetid og at rokketænderne formentlig var tæt på selv at ryge ud.
- For mig var det meget nemmere at kunne rådføre mig med tandlægerne på den måde end at skulle til at måske tage fri fra arbejde for at køre hen til dem og de så kunne konstatere, at det slet ikke havde været nødvendigt. Så det sparede jo helt konkret både mig og mit barn for en køretur til tandlægen og jeg følte mig helt tryg ved at blive tilset på den måde, fortæller Sandie Raakilde Basnov.
Videoopkaldet bliver ikke gemt nogle steder og det kræver ikke ekstra udstyr for hverken patienter eller tandlæge at bruge videokonsultation.
Det er hele åbningstiden, at man som patient kan opleve at blive bedt om at tænde for videopkald, hvis det kan skåne dem for en unødvendig køretur ind til klinikken eller der er brug for lige at se nærmere på en tandskade, for at vurdere behovet for hjælp. Og ringer man fx om morgenen, og barnet er taget i skole, kan der aftales en tid til videoopkald om eftermiddagen, når barnet er hjemme igen.