Børnehandicapområdet er på vej i den rigtige retning
Der har manglet struktur og ensartethed i sagsbehandlingen - men de tiltag, der allerede er sat i gang, forbedrer børnehandicapområdet. Sådan konkluderer en ny analyse, der også igangsætter et bredt og tæt samarbejde de næste to år.
I dag blev Social- og Familieudvalget præsenteret for en analyse af børnehandicapområdet, der med et tilbageblik på afdelingen både peger på, hvad der tidligere har fungeret dårligt, og hvordan man allerede er på vej i den rigtige retning.
Analysen, der er lavet i samarbejde med Ankestyrelsen og Social- og Boligstyrelsen, bygger på data indsamlet fra april til september sidste år. Herunder blandt andet en temadag med ledere og medarbejdere, selvevalueringer, interviews med både borgere og ansatte samt gennemgang af 18 konkrete afgørelser, der er truffet mellem april 2022 og april 2024.
Analysen tegner et billede, vi godt kan genkende af, hvordan situationen desværre har været, og at der indtil foråret sidste år har manglet en tydelig retning for, hvordan de ofte komplekse sager skulle løftes. Til gengæld bekræfter analysen også, at de ting vi allerede har sat i gang, er de rigtige – og derfor skal vi frem mod 2026 arbejde tæt sammen alle parter for at fortsætte den udvikling,
Det er et halvt år siden Task Forcen afsluttede deres research, og der er heldigvis sket meget siden da. Selvom analysen præsenterer et tilbageblik, så er den med til at sikre, at vi holder vores fokus skarpt på at sagsbehandle bedre, hurtigere og i tættere samarbejde med de berørte familier. Mange af analysens anbefalingerne er vi i gang med at rulle ud, og derfor er jeg også glad for, at rapporten bekræfter, at dialogen med borgerne er god og venlig, og at vi er på rette vej,
Hun henviser blandt andet til, at der er blevet ansat flere medarbejdere og kommet større fokus på faglig sparring i hverdagen. Det handler fx om nogle nye strukturer, så ledere og medarbejdere langt oftere får drøftet eksempler på de ofte komplekse sager og hvordan man navigerer rigtigt indenfor de omfattende lovmæssige rammer. Derudover er vejledninger og svar til forældre blevet mere detaljerede og der er større fokus på at inddrage familierne og samarbejde tæt med dem i en god dialog.
Det er noget af det, der netop skal være med til at ensarte sagsbehandlingen, løfte kvaliteten generelt og sørge for, at medarbejderne føler sig rustet til at kunne hjælpe borgerne bedst muligt.
Først og fremmest har vi fokuseret på at ansætte flere medarbejdere, så der er hænder og tid nok til at håndtere sagerne, som vi gerne vil. Næste skridt har været en sund og tiltrængt evaluering af, hvordan vi går anderledes til opgaverne. Den udvikling ser vi frem til at fortsætte, mens vi også skal skrue endnu mere op for faglig sparring og politisk retning,
Efter fremlæggelsen af analysen går Nyborg Kommune med Task Forcen nu ind i et samarbejde, der understøtter udviklingen af børnehandicapområdet frem til sensommeren 2026.