Der kan ikke ydes tilskud efter Folkeoplysningsloven til en virksomhed med et kommercielt sigte.
Grundlag for tilskud (Nyborgordningen)
Grundlaget for at modtage tilskud er, at foreningen er godkendt som en folkeoplysende forening med vedtægter og er hjemmehørende i Nyborg Kommune.
Puljer
Forsamlingshuse med beliggenhed i Nyborg Kommune kan hvert år få del i en pulje på 500.000 kroner til vedligeholdelse og renovering.
Bevillinger fra puljen skal primært gå til vedligeholdelse, istandsættelse, modernisering, energiforbedring samt om- og tilbygning. Renovering af udearealer/parkeringsforhold kan også indgå i puljen.
Puljen kan medfinansiere op til 50 procent af projektets samlede udgifter. Bevillingen kan være flerårige. Der kan max bevilges 200.000 kr. pr. år.
Ansøgning til puljen skal indeholde:
- Beskrivelse af renoveringsopgaven samt budget
- Eget arbejde kan indgå i budgettet med 100 kr./time
- Det ansøgte beløbs størrelse
- Tidspunkt for renoveringsopgavens udførelse
Der skal også oplyses om forsamlingshusets:
- Aktivitetsniveau – antal udlejninger
- Bygningens stand
- Forsamlingshusets seneste godkendte regnskab
- Eventuelle tilskud fra andre puljer/fond
Der kan ikke søges tilskud til:
- Allerede gennemførte renoveringer
- Driftslignende udgifter
- Kommercielle formål
Renoveringsopgaven skal være afsluttet to år efter bevillingsdatoen. Ansøgningsfrist til puljen er 1. februar hvert år.
Ansøgning sendes til Kultur, Fritid og Turisme, att. Dorte Elgaard, kulturfritidogturisme@nyborg.dk
Nyborg Kommune ønsker med udviklingspuljen at understøtte nyudvikling inden for folkeoplysningsområdet. Puljen skal være med til at støtte nye initiativer og udvikling af et varieret fritidsliv i Nyborg Kommune.
Hvem kan søge
Etablerede foreninger, selvorganiserede grupper og enkeltpersoner hjemmehørende i Nyborg Kommune kan søge til aktiviteter, som har et folkeoplysende formål.
Puljen giver tilskud til
Puljens midler kan bruges til at dække de omkostninger, der vil være i forbindelse med aktivitetens opstart, afvikling og implementering.
Der kan søges om midler til eksempelvis:
- Initiativer og aktiviteter, som hidtil ikke har været en del af foreningens tilbud
- Aktiviteter og tilbud, som tiltrækker børn, unge og for foreningen nye målgrupper
- Nye samarbejdsrelationer og partnerskaber, som kan være med til at løfte opgaver i kommunen eller foreningen, eller skabe nye aktiviteter til gavn for foreningen eller kommunen
- Enkeltstående projekter, der ikke nødvendigvis er forankret i eksisterende foreninger, men som har til hensigt at skabe nye aktiviteter i kommunen
Der ydes ikke tilskud til
- Foreningens almindelige drift
- Projekter med et kommercielt formål
- Årlige begivenheder, der tidligere har opnået tilskud
- Projekter, der hører under anden lovgivning
- Anlæg
- Renovering
Ansøgning
Udviklingspuljen kan søges løbende og behandles inden for en måned.
Der kan ansøges om maks. 10.000 kr.
Ansøgningsskemaet indsendes udfyldt vedlagt foreningens regnskab og budget for det ansøgte projekt, til Kultur, Fritid og Turisme, kulturfritidogturisme@nyborg.dk
Du kan hente ansøgningsskemaet her
Projektet skal igangsættes i det år tilskuddet er bevilget.
Tilskud
Hvis foreningen har medlemmer under 25 år, kan du søge om et tilskud på 25 kroner pr. medlem.
Udover tilskuddet på 25 kroner kan der søges om et gradueret tilskud pr. medlem ud fra foreningens type.
Til type 1 - Idræts- og spejderforeninger:
25 kr. + 150 kr. = 175 kr. i alt pr. medlem.
Til type 2 - Øvrige foreninger:
25 kr. + 0 kr. = 25 kr. i alt pr. medlem.
Grund- og medlemstilskud fremskrives med KL's pris- og lønfremskrivning.
Ansøgning
Tilskuddet ansøges via skema en gang årligt inden 1. april. Du finder skemaet nederst på denne side i boksen 'Ansøgningsskemaer'.
Ansøgningen sendes til Kultur, Fritid og Turisme, att. Dorte Elgaard, kulturfritidogturisme@nyborg.dk.
Datoen for foreningens opgørelse af medlemmer, skal være den samme hvert år.
Aktiviteter i manuelle, kreative og musiske fag kan ikke etableres af idrætsforeninger i Nyborg Kommune.
Ungdomsklubber, der er oprettet via Lov om støtte til Folkeoplysning, kan ikke oppebære tilskud efter Nyborgordningen.
Foreninger kan søge om tilskud til voksenundervisning hos Folkeoplysningsudvalget. Nedenfor kan du læse om betingelser og krav for at søge.
Du finder ansøgningsskemaet nederst på denne side i boksen 'Ansøgningsskemaer'.
Ansøgningen sendes til Kultur, Fritid og Turisme, att. Dorte Elgaard, kulturfritidogturisme@nyborg.dk.
1.
Ansøgning om tilskud til undervisning, fremsendes til Folkeoplysningsudvalget senest 1. oktober året før. Der søges for et kalenderår ad gangen.
Budget for det ansøgte kalenderår vedlægges ansøgningen. Såfremt budgettet varierer væsentligt fra det gennemførte undervisningstimetal i det senest afsluttede undervisningsår (fra 1. august til 31. juli) vedlægges tillige en skriftlig begrundelse.
2.
Motionsgymnastik kan ikke etableres som undervisning.
3.
Folkeoplysningsudvalget godkender tilskudstilsagnet (lønudgiften), så de enkelte foreninger modtager tilskudstilsagn senest 1. december for det efterfølgende kalenderår.
Folkeoplysningsudvalget kan foretage en regulering af tilskudstilsagnet.
4.
Af tilskudstilsagnet skal der afsættes 10 % til debatskabende aktiviteter. Regnskab/redegørelse indsendes sammen med foreningernes øvrige afregning senest 1. marts det følgende år.
5.
Aftenskolerne kan anvende op til 36 % af deres tildelte tilskudstilsagn på ”fleksible tilrettelæggelsesformer” (40 % af den del af tilskuddet, der ikke anvendes til 10 %-puljen til debatskabende aktiviteter). Der er tale om en kan-bestemmelse, hvorfor aftenskolerne kan vælge fortsat udelukkende at tilbyde traditionel aftenskoleundervisning. Der henvises til de lokale udarbejdede retningslinjer for anvendelse af de ”fleksible tilrettelæggelsesformer”.
6.
Ønskes der undervisning for lukkede hold, skal Folkeoplysningsudvalget ansøges – emne, deltagerkreds, antal lektioner samt undervisningssted skal oplyses ved ansøgning. Undervisning af den samme deltager kan kun godkendes for deltagelse på et hold og højst i 1 år.
7.
Hvis særlige forhold gør sig gældende, kan Folkeoplysningsudvalget beslutte at fravige kravene om deltagerbetaling for grupper eller enkeltpersoner. Aftenskoler, der ønsker at fravige kravet om deltagerbetaling, skal fremsende ansøgning til Folkeoplysningsudvalget med beskrivelse/begrundelse for afvigelsen. Folkeoplysningsudvalget vil tage beslutning i hver enkelt ansøgning.
Der kan som hovedregel ydes kommunalt tilskud til den manglende deltagerbetaling med max 1/3.
8.
Tilskud til foreninger, der selv forestår lønudbetalingen, udbetales i januar og oktober kvartaler.
9.
Tilskud til foreninger, hvor kommunen forestår lønudbetalingen, indsættes på en konto i foreningens navn. Lønudbetalingen vil herfra finde sted i det omfang, der er dækning på kontoen.
Efter behov kan foreningen selv indsætte beløb (deltagerbetaling) på kontoen.
10.
Såfremt aftenskoler, hvis landsorganisation modtager statstilskud, ønsker at Nyborg Kommune forestår lønudbetalingen, skal der betales et honorar til Nyborg Kommune pr. lærer/leder pr. år.
11.
Senest 1. marts hvert år indberetter den enkelte forening for det senest afsluttede kalenderår - deltagerantal, hold/undervisningstimer fordelt på emner og fordelt på undervisning, foredrag, instrumentalundervisning samt deltagere med handicap i relation til et konkret emne.
Rigtigheden af indberetningen bekræftes ved underskrift af foreningens ansvarlige leder og revisor.
12.
Senest 1. marts hvert år fremsender den enkelte forening regnskab for den samlede lønudbetaling. Dokumentationen skal godtgøre, at det kommunale tilskud til undervisning, studiekreds og foredrag højest udgør 1/3 af den samlede leder/lærerløn, og at kommunens tilskud til instrumentalundervisning højst udgør 5/7, samt at tilskud til undervisning for deltagere med handicap i relation til et konkret emne højest udgør 8/9 af den udbetalte leder/lærerløn.
I relation til de særlige tilskudsvilkår ved handicap og instrumentalundervisning (som gælder små hold) – kan holdstørrelsen ved handicapundervisning maksimal være på 7 elever og ved instrumentalundervisning maksimal være på 8 elever.
Tilskud til voksenundervisning gradueres ikke efter fag og emner.
Rigtigheden af indberetningen bekræftes ved underskrift af foreningens ansvarlige leder og revisor.
Genfordeling af eventuelle ubrugte midler til undervisning fordeles således:
For at bruge rammen til undervisning bedst muligt indkaldes aftenskolerne hvert år i september/oktober måned til møde, hvor forbrug i indeværende år oplyses.
På mødet udarbejdes forslag til budgetomplacering af ikke forbrugte midler, således at disse placeres hvor behovet/aktiviteten er/har været, hvorved pengene følger aktiviteten.
Denne praksis med budgetomplacering af midler i indeværende regnskabsår kobles med evt. ikke forbrugte midler ved endelig årsregnskab 1. marts – således at disse går med ind i ”budgetomplacering/genfordelingspuljen” ved næste møde september/oktober måned.
Forslag til budgetomplaceringen/genfordelingen skal efterfølgende godkendes i Folkeoplysningsudvalget.
13.
Beløb, der ikke er anvendt i overensstemmelse med de i Lov om støtte til Folkeoplysning fastsatte regler, skal tilbagebetales.
14.
Foreninger, der modtager tilskud til undervisning m.v., fremsender snarest efter undervisningens start oplysning om navn, adresse, cpr-nr. samt fag og timetal på personer, der ikke er bosiddende i Nyborg Kommune.
15.
Foreningerne skal overfor Folkeoplysningsudvalget - gennem vedtægter eller lignende - dokumentere deltagerindflydelsen.
16.
Ansøgning om tilskud til lokaler til undervisning indsendes til Folkeoplysningsudvalget senest 1. oktober for det efterfølgende kalenderår.
Tilskud til leje af undervisningslokaler kan som udgangspunkt kun bevilges, når egnede kommunale lokaler ikke kan stilles til rådighed.
Tilskuddet udbetales halvårsvis, når dokumentation for udgiftens afholdelse fremsendes til Kultur, Fritid og Turisme.
Lokaletilskudssatsen følger lovbekendtgørelsen.
17.
Der er mulighed for fleksibel omfordeling af de årlige økonomiske rammer til løn og lokaler.
Foreninger kan søge om tilskud til uddannelse af frivillige, ulønnede ledere og instruktører.
Tilskuddet bevilges med 60 procent af de godkendte udgifter til kurser afholdt i Danmark. Der kan maksimum bevilges tilskud ud fra 1.000 kr. pr. dag pr. person til overnatning og fortæring (svarende til 600 kr.).
Hver forening kan maksimum bevilges tilskud ud fra en samlet årlig udgift på 100.000 kr. (svarende til 60.000 kroner).
I forbindelse med handicappede frivilliges deltagelse i kurser, kan der søges tilskud til personlig hjælper.
Der ydes tilskud i forbindelse med frivillige, ulønnede ledere/instruktørers transport efter billigste offentlige transportmiddel, og ved kørsel i egen bil ydes der tilskud efter statens gældende regler til befordringsgodtgørelse med den laveste takst.
Tilskud ansøges løbende via skema efter afvikling af uddannelsen og udbetales 2 gange årligt i juni og december. Bilag på afholdte udgifter skal vedlægges som dokumentation.
Ansøgning
Du finder skemaet nederst på denne side i boksen 'Ansøgningsskemaer'.
Ansøgningen sendes til Kultur, Fritid og Turisme, att. Dorte Elgaard, kulturfritidogturisme@nyborg.dk.
Foreninger med hjemsted i Nyborg Kommune kan søge om tilskud til vedligeholdelse af lokaler, hvis de opfylder betingelserne for modtagelse af driftstilskud til lokaler og lejrpladser i henhold til Lov om støtte til Folkeoplysning.
Lokalerne skal være egnede til foreningens formål og være beliggende inden for landets grænser.
Ved reparationer under 50.000 kroner, skal foreningen sende et ansøgningsskema samt dokumentation for udgifterne. Tilskuddet søges en gang årligt inden 1. april.
Foreninger, der ønsker at foretage større reparationer på over 50.000 kroner, skal henvende sig til Kultur, Fritid og Turisme, inden reparationen udføres. Afdelingen vil herefter besigtige ejendommen og træffe aftale angående reparationens udførelse. Foretager foreningen større reparationer uden Kultur, Fritid og Turismes godkendelse, vil foreningen ikke kunne påregne at få tilskud.
Du finder skemaet nederst på denne side i boksen 'Ansøgningsskemaer'.
Ansøgningen sendes til Kultur, Fritid og Turisme, att. Dorte Elgaard, kulturfritidogtursime@nyborg.dk.
Tilskudsregler
Der ydes tilskud til lokaler og lejrpladser med 40 % eller 70 % alt efter foreningens medlemssammensætning over/under 25 år samt over/under 60 år.
Det vil sige, at foreninger med flest medlemmer mellem 25 år og 60 år får 40 % i tilskud og foreninger med flest medlemmer under 25 år og over 60 år får 70 % i tilskud.
Ved 50 % medlemssammensætning ydes der tilskud med 70 %.
Tilskud til nye haller, nye lejemål eller væsentlige udvidelser af lokaleaftaler ydes ikke umiddelbart.
Lån af lokaler
Nyborg Kommune kan anvise egnede lokaler til foreningsarbejde for børn og unge samt undervisning for voksne.
Kommunale lokaler og udendørsanlæg skal stilles vederlagsfrit til rådighed med lys, varme, bad, rengøring, inventar, samt fornøden servicelederbistand.
Kommunen kan i særlige tilfælde undlade at yde servicelederbistand.
Du finder ansøgningsskemaet nederst på denne side i boksen 'Ansøgningsskemaer'.
Mange foreninger får stillet kommunale lokaler, klubhuse m.m. til rådighed.
Det er ikke tilladt at udlåne eller udleje kommunale lokaler til foreningens medlemmer eller til ikke-medlemmer til brug for private fester.
Foreningerne må kun benytte de kommunale lokaler til foreningsaktiviteter. Det er tilladt at afholde fester for foreningens medlemmer (fx en sommerfest for alle medlemmer).
Baggrunden for reglerne er, at brug af lokalerne til private fester vil være konkurrenceforvriden-de i forhold til private forsamlingshuse og lignende. Kommuner må ikke drive erhvervsvirksom-hed, og Nyborg Kommune kan dermed ikke medvirke til udlejningsvirksomhed ved at lade foreninger udlåne/udleje kommunale lokaler til privatpersoner. Desuden må kommuner ikke yde støtte til privatpersoner uden lovhjemmel, så et gratis udlån eller en udleje under markedsprisen af et kommunalt lokale til privatpersoner vil være ulovlig støtte.
Såfremt ovenstående regler ikke respekteres, fx ved at der afholdes private fester i kommunens lokaler, vil foreningen kunne miste retten til at benytte lokalerne.
Reglerne er godkendt af Kultur- og Fritidsudvalget 14. marts 2023.
Ved udkanten af Christianslund Skoven ligger Hesselhuset med udsigt over Storebælt.
Udlån administreres af Kultur, Fritid og Turisme i Nyborg Kommune.
Udlånes til
- Kommunale daginstitutioner, skoler og SFO´er.
- Kommunale institutioner og afdelinger.
- Godkendte/registrerede foreninger i Nyborg Kommune.
- Private skoler og SFO´er i Nyborg Kommune.
Anvendelse
- Pavillonen må kun anvendes til kl. 24.
- Begge døre fra lokalet (flugtvejsdøre) til det fri skal være låst op.
- Der er siddepladser til 45 personer og der må max være 80 personer.
- Støjende adfærd accepteres ikke.
- Anvendelse af musik må ikke være til gene for de omkringboende.
- Brug af åben ild er forbudt.
- Brugerne rydder pænt op efter sig.
- Borde og bænke tørres af og stilles på plads.
- Gulvet støvsuges og affald fjernes.
- Opstår der skader på inventar og bygning samt ved manglende rengøring, kan der sendes regning til låner/bruger.
Nøgle
Nøglen hentes/afleveres på Nyborg Rådhus, Borgerservice, Torvet 1, Nyborg.
BEMÆRK: Der skal bestilles tid i Borgerservice til afhentning af nøglen.
Strøm/vand
Der er indlagt strøm, men ikke vand. Der er mulighed for opvarmning. Der kan hentes vand ved det offentlige toilet i skoven (drikkevand).
Toiletforhold
Der henvises til de offentlige toiletter i skoven bagved (lukket om vinteren fra uge 44-15). Husk at medbringe ekstra toiletpapir.
Tilsyn
Park, Vej og Natur har opsynet med pavillonen og sørger for tømning af affald hver mandag og torsdag.
Husk at rydde pænt op efter brug.
For yderlige oplysninger og reservation af pavillon og plæne, kontakt
- Anna Hauritz Nielsen, tlf. 6333 7882, e-mail: anhn@nyborg.dk
- Dorte Elgaard, tlf. 6333 6863, e-mail: del@nyborg.dk
Børneattest
Alle godkendte folkeoplysende foreninger, der modtager tilskud eller får anvist lokaler, skal afgive erklæring til kommunen om, at de overholder reglerne om indhentning af børneattester.
Reglerne omfatter også folkeoplysende foreninger, der normalt ikke har aktiviteter for børn under 15 år, for eksempel aftenskoler og voksenforeninger.
Erklæringen skal afgives en gang årligt i forbindelse med ansøgning om tilskud eller anvisning af lokaler og sker ved afkrydsning på respektive ansøgningsskemaer.
Erklæringen kan også afgives med foreningens digitale signatur.
Hvis erklæringen ikke afgives, kan der ikke udbetales tilskud eller anvises lokaler til foreningen.
Ansøgningsskemaer
Download alleKontakt os
Har du spørgsmål til puljer og tilskud til foreninger?
Åbnings- og telefontider