I styrelsesvedtægten finder du også en beskrivelse af borgmesterens opgaver og en beskrivelse af alle udvalg, deres sammensætning og opgaver.
Information
Læs byrådets styrelsesvedtægt
§ 1. Nyborg Byråd består af 25 medlemmer.
Stk. 2. Byrådet vælger en borgmester og en første og anden viceborgmester, jf. § 6 i Lov om kommunernes styrelse (i det følgende kaldet Styrelsesloven).
§ 2. De nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af byrådets møder fastsættes i byrådets forretningsorden (i det følgende kaldet forretningsordenen) jf. styrelseslovens § 2.
§ 3. De nærmere regler om borgmesterens opgaver i forbindelse med byrådets møder fastsættes i forretningsordenen, jf. styrelseslovens §§ 8, 30 og 42 c, stk. 1 og 2.
§ 4.Borgmesteren varetager de funktioner som øverste daglige leder af kommunens samlede administration, der fremgår af styrelseslovens kapitel IV.
Stk. 2. Borgmesteren drager omsorg for, at der om sager, der hører under et udvalgs område, indhentes de nødvendige erklæringer fra udvalget, inden Byrådet træffer beslutning i sagen.
Stk. 3. Borgmesteren påser sagernes ekspedition, herunder at de ekspederes uden unødvendig forsinkelse. Borgmesteren kan af udvalgene og de ansatte forlange enhver oplysning om sager, der er underlagt dem, og om sagernes ekspedition.
§ 5. Borgmesteren drager omsorg for, at ingen udgift afholdes eller indtægt oppebæres uden fornøden bevilling, og at udgifter og indtægter bogføres i overensstemmelse med de af Indenrigs- og Boligministeriet og Byrådet fastsatte regler. Finder borgmesteren, at en disposition ikke har haft bevillingsmæssig hjemmel, forelægges spørgsmålet for Byrådet.
§ 6. Følgende udvalg nedsættes:
- Økonomiudvalget
- Skole- og Dagtilbudsudvalget
- Social- og Handicapudvalget
- Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
- Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
- Teknik- og Miljøudvalget
- Klima- og Naturudvalget
- Kultur- og Fritidsudvalget
- Erhvervs- og Udviklingsudvalget
- Ældreudvalget
§ 7. For hvert udvalg føres en beslutningsprotokol, hvori udvalgets beslutninger indføres. Beslutningsprotokollen underskrives efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet. Ethvert af disse medlemmer kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen, og ved sager, der af udvalget skal fremsendes til anden myndighed, kræve, at denne samtidig gøres bekendt med indholdet af protokollen. Det pågældende medlem kan ved sagens fremsendelse ledsage denne med en begrundelse for sit standpunkt.
§ 8. Hvis Økonomiudvalget eller et stående udvalg ønsker det, kan det beslutte at vedtage en forretningsorden, der fastsætter de nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af udvalgets møder.
§ 9. Hvis et stående udvalg agter at foretage dispositioner, der berører et andet udvalgs område, skal der inden iværksættelsen forhandles med dette udvalg og i fornødent omfang med inddragelse af Økonomiudvalget og borgmesteren, jf. styrelseslovens §§ 18 og 31 a.
§ 10. De stående udvalg drager omsorg for, at bevillinger og rådighedsbeløb, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalgene foretager indstilling til Byrådet gennem Økonomiudvalget, hvis yderligere bevillinger er ønskelige eller nødvendige.
§ 11. Økonomiudvalget består af borgmesteren, der er formand for udvalget, samt 8 af Byrådets øvrige medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af de anliggender, der er underlagt det i medfør af styrelseslovens §§ 18 og 21 og kapitel V.
Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af løn- og personaleforhold inden for ethvert af kommunens administrationsområder. Udvalget fastsætter regler for borgmesterens og administrationens behandling af personalesager.
Stk. 4. Udvalget varetager kommunens økonomiske planlægning og har ansvaret for kommuneplanlægningen samt for en samordnet løsning af kommunens planlægningsopgaver. Udvalget fastlægger de fælles planforudsætninger og bistår de stående udvalg med tilvejebringelse af det nødvendige grundlag for udvalgenes planlægningsopgaver. Udvalget fastsætter generelle forskrifter for planernes tilvejebringelse. Udvalget drager omsorg for udarbejdelse af økonomiske konsekvensvurderinger af de udarbejdede planforslag og foretager indstilling til Byrådet om planforslagene. Udvalgets erklæring indhentes om enhver sag, der vedrører kommunens planlægningsopgaver, inden sagen forelægges Byrådet til beslutning.
Stk. 5. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af:
- kommunens administration
- køb, salg og pantsætning af fast ejendom
- forsikringer
- indkøb
- drift af kommunale ejendomme, som ikke ved Byrådets beslutning er henlagt under andre udvalg
- Varetagelse af Nyborg Kommunes aktionærrolle og ejerinteresser i selskaber.
Stk. 6. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om kommunens kasse- og regnskabsregulativ, jf. styrelseslovens § 42 og revisionsregulativ.
Stk. 7. Udvalget udarbejder programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder vedrørende kommunale bygninger og anlæg, som ikke ved denne vedtægt eller Byrådets beslutning er henlagt under noget andet udvalgs område.
Stk. 8. Udvalget forhandler i fornødent omfang med et stående udvalg inden iværksættelsen af foranstaltninger, der har væsentlig betydning for det pågældende udvalg.
§ 12. Økonomiudvalget fastsætter regler om:
- indberetninger fra den kommunale administration med henblik på udvalgets udøvelse af budget- og bevillingskontrol, jf. § 13
- i hvilket omfang kommunens værdier skal forsikres
- samordning af kommunens indkøbsfunktioner
- it- og informationssikkerheden mv.
§ 13. Økonomiudvalget fører tilsyn med:
- at forvaltningen af økonomiske midler sker i overensstemmelse med Byrådets beslutninger og i øvrigt på forsvarlig måde
- at forvaltningen af kommunens kasse og kommunens regnskabsføring er forsvarlig
- at de på årsbudgettet meddelte bevillinger og rådighedsbeløb samt de ved særlig beslutning bevilgede beløb ikke overskrides uden Byrådets samtykke
- at kommunens arkivalier opbevares på betryggende måde
- løn- og ansættelsesforhold for personale i selvejende institutioner, som kommunen har overenskomst med, jf. styrelseslovens § 67
- at selvforvaltende områder overholder de af Byrådet fastsatte regler for selvforvaltning og økonomisk decentralisering
- arealer og bygninger, som hører under udvalgets område.
§ 14. Skole- og Dagtilbudsudvalget består af 7 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget træffer afgørelser i sager om ydelser mv. til enkeltpersoner 0-17 år på undervisnings- og dagtilbudsområdet, der ikke ved denne vedtægt er henlagt under et andet udvalg.
Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens undervisningsmæssige opgaver og opgaver vedrørende dagtilbud, herunder opgaver vedrørende:
- folkeskolen og ungdomsskolen
- den kommunale dagpleje, kommunale daginstitutioner, døgntilbud og selvejende daginstitutioner, som Byrådet har indgået overenskomst med for at opfylde forpligtelserne på børnepasningsområdet
- privatpasning
- samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
- pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR)
- SSP-samarbejde
- fritidsforanstaltninger for børn og unge
- rammeaftaler med region og kommuner inden for udvalgets område
- udførelse af bygge- og anlægsopgaver inden for udvalgets område som ikke ved denne vedtægt eller Byrådets beslutning er henlagt til noget andet udvalg
- drift og vedligeholdelse af bygninger og anlæg inden for udvalgets område som ikke ved denne vedtægt eller Byrådets beslutning er henlagt til noget andet udvalg
- samarbejde med Uddannelsesrådet.
Stk. 4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om:
- skoleudbygningsplaner og andre sektorplaner inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 11
- takster inden for udvalgets område
- anlægsplaner
- programoplæg, byggeprogram, dispositionsforslag, projektforslag, forprojekt og hovedprojekt for bygge- og anlægsarbejder.
§ 15. Social- og Handicapudvalget består af 7 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget træffer afgørelser i sager om ydelser mv. til enkeltpersoner inden for det sociale område, der ikke ved denne vedtægt er henlagt under et andet udvalg.
Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens sociale opgaver, herunder opgaver vedrørende:
- kommunens sociale institutioner og private og selvejende institutioner, som Byrådet har indgået overenskomst med for at opfylde kommunens forpligtelser efter social- og sundhedslovgivningen med undtagelse af de opgaver, som ved styrelsesvedtægten er henlagt til Skole- og Dagtilbudsudvalget eller Sundheds- og Forebyggelsesudvalget og Ældreudvalgets umiddelbare forvaltning
- misbrug-/alkoholbehandling - sagsbehandling
- socialpsykiatri
- indsatser for voksne handicappede
- indsatser for børn med særlige behov
- ungdomsuddannelse for unge med særlige behov
- hjemmetræning af børn med kommunalt tilskud
- familieindsatser, herunder familietilbud og Familiehuset
- sundhedspleje
- hjælpemidler
- rammeaftaler med region og kommuner inden for udvalgets område
- entreprenøraftaler med andre kommuner inden for udvalgets område
- sammenhængende børnepolitik
- handicappolitik
- overordnet misbrug- /alkoholpolitik
- drift og vedligeholdelse af bygninger, anlæg og arealer inden for udvalgets område som ikke ved denne vedtægt eller Byrådets beslutning er henlagt til noget andet udvalg.
§ 16. Sundheds- og Forebyggelsesudvalget består af 5 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget træffer afgørelser i sager om ydelser mv. til enkeltpersoner inden for sundheds- og forebyggelsesområdet.
Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på det sundheds- og forebyggende område, herunder opgaver vedrørende
- tandpleje
- genoptræning og rehabilitering
- borgerrettet og patientrettet forebyggelse og sundhedsfremme, jf. Sundhedslovens §119
- tværgående forebyggende og sundhedsfremmende indsatser
- kommunal medfinansiering til sygehusudgifter og andre sundhedsydelser, herunder vederlagsfri fysioterapi
- samspil med regionen, sygehusvæsenet og de praktiserende læger
Stk. 4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om:
- udbygningsplaner og andre sektorplaner inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget jf. § 11
samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- anlægsplaner
- programoplæg, byggeprogram, dispositionsforslag, projektforslag, forprojekt og hovedprojekt for bygge- og anlægsarbejder.
§ 17. Beskæftigelses- og Integrationsudvalget består af 5 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget træffer afgørelser i sager om ydelser mv. til enkeltpersoner inden for beskæftigelsesområdet.
Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens beskæftigelsesmæssige opgaver, herunder opgaver vedrørende:
- jobcenterfunktion
- dagpenge og aktivering af forsikrede ledige
- aktivering og revalidering
- aktiveringsprojekter
- ledighedsydelse, fleksjob og fleksydelse
- sygedagpenge
- pension
- boligstøtte og beboerindskud
- samlet integrationslovgivning
- integrationspolitik
- sprogundervisning af flygtninge/indvandrere
- virksomhedsservice vedr. beskæftigelsesrettet indsats
- jobkonsulentfunktion
- den koordinerede ungeindsats (KUI)
- uddannelsesmæssig indsats for unge, der er færdige med grundskolen – dog bortset fra ungdomsuddannelse for unge med særlige behov
- ungdommens uddannelsesvejledning (UU) for elever i grundskolen og for unge, der er færdige med grundskolen
Stk. 4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om:
- politikker og planer inden for udvalgets område
- mål og resultatkrav i øvrigt inden for udvalgets område.
- udbygningsplaner og andre sektorplaner inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget jf. § 11
samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- anlægsplaner
- programoplæg, byggeprogram, dispositionsforslag, projektforslag, forprojekt og hovedprojekt for bygge- og anlægsarbejder.
§ 18. Teknik- og Miljøudvalget
består af 7 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på teknik-, miljø- og arealanvendelsesområdet, herunder opgaver vedrørende:
- administration af kommuneplanlovgivningen
- myndighedsudøvelse på miljø-, natur-, landbrugs- og vandforsyningsområdet
- bygningslovgivningen og byfornyelse
- nedlæggelse af boliger
- udstykninger m.v.
- servitutter, deklarationer
- kollektiv trafik
- hyre-, rute- og fragtkørsel
- driften af veje
- driften af kommunale naturområder, vandløb, skove og strande
- lystbådehavne
- vurdering og ejendomsskat
- kort og GIS
- byggesagsbehandling og BBR
- myndighed for vandløb
- jord – påbud/tilsyn
- VVM
- vintertjeneste
- parkeringsbekendtgørelse
- kontakt til lokalråd/landsbyråd
- projektforslag, forprojekt og hovedprojekt samt udførelse af bygge- og anlægsarbejder vedrørende bygninger og anlæg under udvalgets område.
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om:
- lokalplaner og sektorplaner for de i stk. 2 omtalte områder samt sektorplaner i øvrigt vedrørende det tekniske og miljømæssige område i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 11
- takster inden for udvalgets område
samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- anlægsplaner
- programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag, projektforslag og hovedprojekt for bygge- og anlægsarbejder.
§ 19. Klima- og Naturudvalget består af 7 medlemmer
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på klima- og naturområdet, herunder opgaver vedrørende:
- følge og udvikle Nyborg Kommunes politik for grøn omstilling for at sikre, at Nyborg Kommune i fremtiden er rustet til at imødegå og være på forkant med forventede udfordringer inden for miljø, klima og bæredygtighed
- følge udviklingen inden for grøn omstilling
- arbejdet med Politik for Grøn Omstilling, hvor udvalget skal forholde sig til FN’s 7 ”grønne” verdensmål og udarbejde en strategi i forhold til disse
- foreslå konkrete tiltag, der nedbringer CO2 udledningen i Nyborg Kommune, gerne med fokus på, at Nyborg Kommune går forrest i at nå de nationale målsætninger om nedsættelse af CO2 udledningen
- implementering og videre arbejde med DK2020
- klimahandleplan
- lovpligtige klimaforanstaltninger
- forum for koordinering af initiativer og tværgående aktiviteter, der kan fremme grøn omstilling i Nyborg Kommune i samarbejde med borgere, virksomheder og foreninger
- fremme biodiversitet i alle områder af kommunen
- naturforvaltningsprojekter, dog ikke myndighedsafgørelser
- naturplaner
- Det Grønne Råd
- projektforslag, forprojekt og hovedprojekt samt udførelse af bygge- og anlægsarbejder vedrørende natur- og kystsikringsanlæg m.m. under udvalgets område.
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om:
- Initiativer, der kan fremme grøn omstilling i Nyborg Kommune
§ 20. Kultur- og Fritidsudvalget består af 7 medlemmer
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på kultur- og fritidsområdet, herunder opgaver vedrørende:
- idræts- og kulturpolitik
- haller
- folkeoplysning
- musikskoler og andre musikaktiviteter
- tilskud til musikområdet
- biblioteksvæsen
- museumsforhold
- teater- og biografforhold
- forsamlingshuse
- kulturaftaler med de fynske kommuner
- frie kulturmidler
- tværgående opgaver på frivilligheds- og civilsamfundsområdet
- administration af §18 midler til frivilligt socialt arbejde
- udlån og leje af lokaler i kommunens ejendomme til foreninger mv.
- rammeaftaler med region og kommuner inden for udvalgets område
- udførelse af bygge- og anlægsopgaver inden for udvalgets område, som ikke ved denne vedtægt eller Byrådets beslutning er henlagt til noget andet udvalg
- drift og vedligeholdelse af bygninger og anlæg inden for udvalgets område som ikke ved denne vedtægt eller Byrådets beslutning er henlagt til noget andet udvalg.
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om:
- udbygningsplaner og andre sektorplaner inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 11
- regler for udlån og udleje af lokaler i kommunale ejendomme og for tilskud til foreninger mv. samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- takster inden for udvalgets område
- anlægsplaner
- programoplæg, byggeprogram, dispositionsforslag, projektforslag, forprojekt og hovedprojekt for bygge- og anlægsarbejder.
§ 21. Erhvervs- og Udviklingsudvalget består af 5 medlemmer
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på erhvervs- og turismeområdet, herunder opgaver vedrørende
- erhvervspolitik
- turismepolitik
- politik og initiativer vedrørende detailhandel, events m.v.
- samarbejde med relevante foreninger
- branding og bosætning
- samarbejde med Udviklingsrådet
- koordinering i forhold til Erhvervshus Fyn
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om:
- sager vedrørende Erhvervshus Fyn
- eventuelle projekter vedr. Vækstforum, Væksthus mv.
- projekter til erhvervsfremme mv.
- markedsføring og branding af Nyborg Kommune
§ 22. Ældreudvalget består af 7 medlemmer
Stk. 2. Udvalget træffer afgørelser i sager om ydelser mv. til enkeltpersoner inden for ældreområdet.
Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens ældreområde, herunder opgaver vedrørende:
- forebyggende hjemmebesøg
- demensindsats
- plejecentre, plejehjem
- hjemmepleje
- sygepleje
- rehabiliteringscentret, midlertidige pladser
- visitation til ældre/plejeboliger
- praktisk bistand
- madleverance
- dagcenterfunktioner/aktivitetscentre
- fritvalgsordninger inden for pleje- og omsorg
- administration af § 79 midler til senioraktiviteter
§ 23. Der etableres en borgerrådgiverfunktion, der henhører direkte under Byrådet.
Stk. 2. Borgerrådgiverfunktionen skal styrke dialogen mellem borgerne og Nyborg Kommune og sikre, at borgerne får råd og vejledning. Borgerrådgiverfunktionen skal endvidere sikre, at borgernes anmodninger om råd og vejledning anvendes konstruktivt til forbedring af Nyborg Kommunes sagsbehandling og borgerbetjening
§ 24. Medlemmerne af Økonomiudvalget og de stående udvalg oppebærer et samlet vederlag, som udgør i alt 115 % af borgmesterens vederlag.
§ 25. Viceborgmesteren oppebærer et vederlag, som udgør 10 % af borgmesterens vederlag.
§ 26. Formanden for Skole- og Dagtilbudsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 16,77 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 2. Formanden for Social- og Familieudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 16,77 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 3. Formanden for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 16,77 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 4. Formanden for Beskæftigelsesudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 16,77 % af borgmesterens vederlag.
Skt. 5. Formanden for Teknik- og Miljøudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 16,77 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 6. Formanden for Klima- og Naturudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 16,77 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 7. Formanden for Kultur- og Fritidsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 16,77 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 8. Formanden for Erhvervs- og Udviklingsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 16,77 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 9. Formanden for Ældreudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 16,77 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 10. Formanden for Børn og Ungeudvalget, der nedsættes efter § 18 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, oppebærer et vederlag, som udgør 5 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 11. Næstformanden for Børn og Ungeudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 2,05 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 12. Formanden for Folkeoplysningsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 2 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 13. Den i stk. 1-12 nævnte vederlæggelse ophører med udgangen af den måned, hvor pågældende fratræder det enkelte hverv eller i en uafbrudt periode på 1 måned har været forhindret i at varetage hvervet. Vederlæggelsen ophører endvidere, når stedfortræderen indkaldes i mere end 7 dage. Hvis der er indkaldt stedfortræder for mere end syv dage, ophører det fraværende medlems vederlag fra første dag af den periode, for hvilken stedfortræderen er indtrådt.
Ved fravær på grund af sygdom, graviditet, barsel og adoption, hvor stedfortræder af denne grund er indkaldt, er der dog ret til vederlag i indtil 9 måneder.
§ 27. Når et medlem af et stående udvalg på grund af formandens sygdom, ferie eller fravær af anden årsag af udvalget er konstitueret som formand i en periode på mindst 2 uger, oppebærer vedkommende i funktionsperioden vederlag efter samme regler som formanden, jf. § 26, stk. 1-9.
Stk. 2. Konstituerede formænd kan højst oppebære funktionsvederlag i en uafbrudt periode på 9 måneder.
§ 28. Stedfortræderen for et medlem indkaldes ved medlemmets forfald af de grunde, der er nævnt i styrelseslovens § 15, stk. 2, uanset om hindringen har en kortere varighed end en måned.
Stk. 2. Meddelelse om fravær skal så vidt muligt gives til borgmesteren senest 3 hverdage inden byrådsmødet.
Stk. 3. Til stedfortrædere, der indkaldes til at deltage i et byrådsmøde efter stk. 1, ydes der diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter reglerne i § 16a, stk. 2 og 3, i styrelsesloven.
§ 29. Denne vedtægt træder i kraft 1. august 2023.
Stk. 2. Samtidig bortfalder ”Styrelsesvedtægt for Nyborg Kommune af 1. januar 2022”.
Stk. 3. Forslag til ændringer i vedtægten skal undergives 2 behandlinger i 2 byrådsmøder med mindst 6 dages mellemrum. Den vedtagne styrelsesvedtægt og senere vedtægtsændringer skal meddeles Ankestyrelsen.
Således vedtaget på Byrådets møder 23. maj 2023 og 20. juni 2023.
Kenneth Muhs
formand
Tim Jeppesen
kommunaldirektør
Kontakt os
Har du spørgsmål til byrådets styrelsesvedtægt?
Åbnings- og telefontider