Borgerstyret Personlig Assistance (BPA)
Du kan søge, hvis dit handicap gør, at du har et omfattende plejebehov eller har et behov, som den almindelige hjemmepleje ikke kan dække. Derudover skal du være over 18 år og kunne fungere som arbejdsgiver for din eller dine hjælper(e).
Du søger om en BPA ordning ved at kontakte Social og Familie.
Om personlig hjælper ordning
Det er fastsat i lovgivningen, at du kan komme i betragtning til borgerstyret personlig assistance, hvis:
- du er over 18 år.
- har betydelig og varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, der giver dig et omfattende behov for hjælp.
- dit behov for hjælp er så stort og omfattende, at det ikke kan varetages under andre hjælpeparagraffer i Serviceloven, fx personlig pleje og praktisk hjælp.
- du er i stand til at fungere som arbejdsleder for dit team af hjælpere.
Hjælpen består af et kontant tilskud, som du skal anvende til at ansætte et hold af personlige hjælpere.
- Det er Nyborg Kommunes serviceniveau, at dine hjælpere fx kan hjælpe dig med:
- Personlig pleje (bad og hårvask, tandpleje, barbering, frisering, hudpleje, neglepleje, på- og afklædning, toilet-besøg, forflytning, vending og lejring)
- Praktiske opgaver (rengøring, skift af sengetøj, indendørs vinduespudsning, indkøb, tøjvask, madlavning).
De opgaver, som en evt. samlever eller større børn i husstanden kan udføre, vil ikke indgå i timeudmålingen.
- Personlig assistance relateret til dagligdagen
- Overvågning
- Ledsagelse til såvel arbejde som fritidsaktiviteter på et niveau, der svarer til, hvad andre på samme alder og i samme livssituation har.
- Du kan ikke få hjælp til udførelse af dit arbejde. Du kan søge Jobcentret om hjælp til dette efter lov om kompen-sation til handicappede i erhverv m.v.
Dine hjælpere kan ikke hjælpe dig med:
- Større opgaver, som fx snerydning, havearbejde, malerarbejde, udendørs vinduespudsning.
I budgettet for ordningen er der medregnet ekstraudgifter forbundet med at have en hjælper i hjemmet. Der ydes et månedligt tilskud på 200 kr. til dækning af ekstra forbrugsafgifter og andre småudgifter. Hvis du har en 24 timers BPA-ordning vil du få udbetalt 400 kr. pr. måned. Beløbene er fastsat af Nyborg Kommune. Hvis du har højere udgifter, kan du søge om at få dækket disse. Du kan dog højst få udbetalt 800 kr. pr. måned. Udgifter udover 400 kr. skal dokumenteres.
Der er efter Nyborg Kommunes serviceniveau mulighed for ekstra timer efter en konkret vurdering i forbindelse med ferie i udlandet op til 14 dage om året.
Det fremgår af sektoransvarlighedsprincippet, at du ikke kan få dine hjælpere med under indlæggelse på sygehus, med mindre sygehuset vælger at betale for hjælperne.
Du vælger og ansætter selv dine hjælpere. Du skal selv kunne være arbejdsleder.
Du bestemmer selv, om du ønsker at varetage arbejdsgiver-funktionen, eller om den skal overføres til en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed, som er godkendt til at varetage funktionen. En forening eller en privat virksomhed, der varetager arbejdsgiverfunktionen, skal efter lovgivningen være godkendt og under tilsyn af socialtilsynet.
Hvis du selv eller en nærtstående fungerer som arbejdsgiver, udbetales tilskud til hjælpen månedsvis forud. Hvis du har indgået aftale med en forening eller en privat virksomhed om at varetage arbejdsgiverfunktionen, udbetales tilskud til hjælpen månedsvis bagud. Dette fremgår af lovgivningen.
Du kan få et tilskud til dækning af de udgifter, der er for-bundet med, at arbejdsgiverrollen varetages af en forening eller et firma. Du kan ikke få tilskud, hvis arbejdsgiverrollen varetages af dig selv eller en nærtstående.
Hvis du ikke længere er i stand til at varetage arbejdsleder-funktionen, vil bevillingen blive revurderet og evt. ophøre.
Du kan kontakte Social og Familie på tlf. 6333 7904 eller pr. mail via din e-Boks, hvis du ønsker at søge om borgerstyret personlig assistance. Du kan også sende et brev.
Du kan forvente at blive kontaktet af en medarbejder fra Social og Familie, senest 2 uger efter kommunen har modtaget din henvendelse. Medarbejderen vil informere dig om det videre forløb.
Formålet med borgerstyret personlig assistance
Formålet med borgerstyret personlig assistance er at give dig hjælp til personlig pleje, praktisk hjælp, ledsagelse og overvågning. Hjælpen udføres af et team af hjælpere, som du ansætter.
Du skal have et særligt behov for omfattende hjælp.
Hvem kan få hjælp?
Det er fastsat i lovgivningen, at du kan komme i betragtning til borgerstyret personlig assistance, hvis:
- du er over 18 år.
- har betydelig og varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, der giver dig et omfattende behov for hjælp.
- dit behov for hjælp er så stort og omfattende, at det ikke kan varetages under andre hjælpeparagraffer i Serviceloven, fx personlig pleje og praktisk hjælp.
- du er i stand til at fungere som arbejdsleder for dit team af hjælpere.
Hvad består hjælpen af?
Hjælpen består af et kontant tilskud, som du skal anvende til at ansætte et hold af personlige hjælpere.
- Det er Nyborg Kommunes serviceniveau, at dine hjælpere fx kan hjælpe dig med:
- Personlig pleje (bad og hårvask, tandpleje, barbering, frisering, hudpleje, neglepleje, på- og afklædning, toilet-besøg, forflytning, vending og lejring)
- Praktiske opgaver (rengøring, skift af sengetøj, indendørs vinduespudsning, indkøb, tøjvask, madlavning).
De opgaver, som en evt. samlever eller større børn i husstanden kan udføre, vil ikke indgå i timeudmålingen.
- Personlig assistance relateret til dagligdagen
- Overvågning
- Ledsagelse til såvel arbejde som fritidsaktiviteter på et niveau, der svarer til, hvad andre på samme alder og i samme livssituation har.
- Du kan ikke få hjælp til udførelse af dit arbejde. Du kan søge Jobcentret om hjælp til dette efter lov om kompen-sation til handicappede i erhverv m.v.
Dine hjælpere kan ikke hjælpe dig med:
- Større opgaver, som fx snerydning, havearbejde, malerarbejde, udendørs vinduespudsning.
I budgettet for ordningen er der medregnet ekstraudgifter forbundet med at have en hjælper i hjemmet. Der ydes et månedligt tilskud på 200 kr. til dækning af ekstra forbrugsafgifter og andre småudgifter. Hvis du har en 24 timers BPA-ordning vil du få udbetalt 400 kr. pr. måned. Beløbene er fastsat af Nyborg Kommune. Hvis du har højere udgifter, kan du søge om at få dækket disse. Du kan dog højst få udbetalt 800 kr. pr. måned. Udgifter udover 400 kr. skal dokumenteres.
Der er efter Nyborg Kommunes serviceniveau mulighed for ekstra timer efter en konkret vurdering i forbindelse med ferie i udlandet op til 14 dage om året.
Det fremgår af sektoransvarlighedsprincippet, at du ikke kan få dine hjælpere med under indlæggelse på sygehus, med mindre sygehuset vælger at betale for hjælperne.
Fleksibilitet
Du vælger og ansætter selv dine hjælpere. Du skal selv kunne være arbejdsleder.
Du bestemmer selv, om du ønsker at varetage arbejdsgiver-funktionen, eller om den skal overføres til en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed, som er godkendt til at varetage funktionen. En forening eller en privat virksomhed, der varetager arbejdsgiverfunktionen, skal efter lovgivningen være godkendt og under tilsyn af socialtilsynet.
Hvis du selv eller en nærtstående fungerer som arbejdsgiver, udbetales tilskud til hjælpen månedsvis forud. Hvis du har indgået aftale med en forening eller en privat virksomhed om at varetage arbejdsgiverfunktionen, udbetales tilskud til hjælpen månedsvis bagud. Dette fremgår af lovgivningen.
Du kan få et tilskud til dækning af de udgifter, der er for-bundet med, at arbejdsgiverrollen varetages af en forening eller et firma. Du kan ikke få tilskud, hvis arbejdsgiverrollen varetages af dig selv eller en nærtstående.
Hvis du ikke længere er i stand til at varetage arbejdsleder-funktionen, vil bevillingen blive revurderet og evt. ophøre.
Sådan søger du om borgerstyret personlig assistance
Du kan kontakte Social og Familie på tlf. 6333 7904 eller pr. mail via din e-Boks, hvis du ønsker at søge om borgerstyret personlig assistance. Du kan også sende et brev.
Du kan forvente at blive kontaktet af en medarbejder fra Social og Familie, senest 2 uger efter kommunen har modtaget din henvendelse. Medarbejderen vil informere dig om det videre forløb.
Hvad er dit ansvar?
Det er dit ansvar:
- at opgive relevante oplysninger og medvirke til at belyse dine egne behov for støtte
- at give kommunen lov til at indhente lægeoplysninger om dig
- at efterkomme de krav, der stilles til hjemmet som arbejdsplads. Kravene udarbejdes på baggrund af en arbejdspladsvurdering af dit hjem
- at varetage arbejdslederfunktioner, fx daglig ledelse, planlægning og instruktion af hjælperne
- det forventes, at du gennemfører et kursus i at være arbejdsleder inden for de første 3 måneder efter bevillingen
- at varetage arbejdsgiverfunktioner, hvis du ikke har overført funktionen til en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed
- hvis du overfører arbejdsgiverfunktionen til en forening eller en privat virksomhed, skal du påse, at der foreligger en godkendelse fra socialtilsynet
- at sørge for mindst 1 gang om året at indsende et regnskab til Social og Familie i Nyborg Kommune. Du vil modtage nærmere vejledning om dette, hvis du bevilges borgerstyret personlig assistance.
Øvrige relevante oplysninger
Hjælperordningen er uden udgift for dig. Hvis du modtager bistands- eller plejetillæg, vil der blive truffet afgørelse, om det skal indgå i udmåling af hjælpen.
Du kan søge om tilskud til følgeudgifter i henhold til § 100 i Lov om social service.
Hvis du har valgt at bruge et firma som arbejdsgiver, betaler kommunen kun for et opsigelsesvarsel på løbende måned + en måned, uanset om du evt. har et længere opsigelsesvarsel i din aftale med arbejdsgiverfirmaet.
Godkendt i Byrådet 17.12.2019.
Du skal normalt have en betydelig og varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, der medfører et omfattende behov for hjælp for at få en BPA-ordning, eller have et hjælpebehov, som ikke kan dækkes af personlig og praktisk hjælp.
For at bruge BPA-ordningen skal du være i stand til at fungere som arbejdsgiver. Hvis du overfører tilskuddet til en nærtstående, en virksomhed eller forening skal du dog alene være i stand til at fungere som daglig leder/arbejdsleder for hjælperne.
Du skal være over 18 år, men der er ikke fastsat en øvre aldersgrænse, så du kan fortsætte med denne form for hjælp efter du er fyldt 67 år.
Hvordan søger jeg om BPA?
Du kan ansøge om borgerstyret personlig assistance (BPA) hos kommunen, som afgør, om du kan få BPA.
Ansøger du som partsrepræsentant på vegne af en anden, og kan du ikke bruge den digitale selvbetjening, skal du kontakte kommunen.
Hvordan udmåler kommunen mit behov?
Kommunens udmåling af omkostninger til ansættelse af hjælpere til BPA skal ske på samme vilkår uanset, om du selv er arbejdsgiver, eller om du har overført bevillingen til en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed.
Kommunen skal udmåle en bevilling, som:
- gør det muligt for dig at ansætte og fastholde de nødvendige hjælpere
- vurderes individuelt og dækker dit personlige hjælpebehov
- sikrer passende faglige kvalifikationer hos dine hjælpere
- tager hensyn til dine behov i løbet af døgnet og ugen.
Det er ikke hensigten, at du skal have hverken personlige udgifter eller personlige indtægter ved at have en BPA-ordning.
Kommunen skal:
- opstille et budget for de forudsete omkostninger til ansættelse af dine hjælpere, herunder de omkostninger, der er til en virksomhed eller forening, hvis du har overført tilskuddet hertil
- betale efter regning for dine faktiske omkostninger i forbindelse med:
-
- hjælpernes sygdom
- barns 1. og 2. sygedag
- forsikring
- omkostninger ved at overholde arbejdsmiljølovgivningen mv.
Hvordan udbetales tilskuddet?
Pengene udbetales månedsvis.
En del af omkostningerne, fx til forsikringer, løn under sygdom mv. dækkes dog efter regning. Hvis du vælger at overføre bevillingen til en forening, en virksomhed eller en nærtstående, som herefter er arbejdsgiver i ansættelsesretlig forstand, sker udbetalingen hertil.
Koordinering af respiratorhjælp og BPA
Hvis du både har brug for generel hjælp i hverdagen og for respiratorhjælp, er det ofte en fordel, at det er den samme person, som løser begge opgaver.
Kommunen og regionen skal sørge for at koordinere betalingen og opgaverne. Det er lægen på respirationscentret, der har ansvaret for respiratorbehandlingen efter sundhedsloven, mens kommunen har ansvaret for pleje, overvågning og ledsagelse samt eventuel anden hjælp efter serviceloven.
Du kan læse nærmere i vejledningen.
Hvad betyder det at have arbejdsgiveransvar?
Det er dig, der vælger, om du ønsker at være arbejdsgiver for hjælperne, eller du hellere vil indgå en aftale om at overføre bevillingen til en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed, der vil påtage sig opgaven.
Hvis du vælger at indgå aftale med fx en forening eller en privat virksomhed, skal du som minimum være opmærksom på, hvilken pris I aftaler for de ydelser, du får og om aftalen er indenfor rammerne af de vilkår, kommunen har udmålt dit tilskud efter. Du skal også være opmærksom på, hvilket opsigelsesvarsel der er for aftalen m.m.
Kommunen kan rådgive dig om det ansvar, regler og de opgaver, der er forbundet med at være arbejdsgiver. Som udgangspunkt indebærer arbejdsgiveropgaven ansvaret for at administrere ydelsen og de praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet med at modtage en bevilling til BPA:
- praktiske og juridiske opgaver forbundet med ansættelse og afskedigelse af hjælper
- udarbejdelse af ansættelsesbeviser til hjælperne
- udbetaling af løn
- indberetning af skat, tegning af lovpligtige forsikringer, indbetaling til ferie og barselsfond og ATP
- gennemførelse af nødvendige arbejdsmiljøforanstaltninger.
Hvis du har overført tilskuddet til en nærtstående, en forening eller en virksomhed, skal du stadig kunne fungere som arbejdsleder for hjælperne.
Ved arbejdsleder forstås normalt, at du skal tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne:
- varetage arbejdsplanlægning sammen med og for hjælperne
- udarbejde jobbeskrivelse og jobopslag/annonce
- udvælge hjælpere, herunder at varetage ansættelsessamtaler
- varetage oplæring og daglig instruktion af hjælperne
- afholde medarbejderudviklingssamtaler (MUS).
Virksomhed eller forening som arbejdsgiver
Der findes en række private virksomheder, der tilbyder at varetage opgaver forbundet med BPA for borgerne. Da det er forskelligt, hvilke virksomheder, der findes i forskellige regioner, må du orientere dig gennem annoncering i handicapforeningernes blade, internettet og i lokalaviserne i dit område.
Nærtstående som arbejdsgiver og arbejdsleder
Kommunen kan foreslå, at en nærtstående person får ansvaret som arbejdsgiver og arbejdsleder. Det kan den gøre, hvis den skønner, at du ikke selv vil være i stand til at fungere hverken som arbejdsgiver eller arbejdsleder for hjælperne, eksempelvis som følge af udviklingshæmning, hjerneskade eller kognitive funktionsnedsættelser.
Som nærtstående anses normalt ægtefælle, samlever, forældre, søskende samt andre, som har et nært forhold til dig. Denne løsning findes i servicelovens § 95, stk. 3.
I skal begge synes, det er en god løsning. Kommunen skal, især hvis du er ung, overveje, om denne løsning giver dig mulighed for selvstændig livsudfoldelse.
Hvor kan jeg få rådgivning og komme på kursus i BPA?
BPA-arbejdsgiver kan give dig for juridisk rådgivning:
- om regler for ansættelsesbeviser
- arbejdsmiljø
- arbejdstider
- nødvendige forsikringer for assistenterne
- ferielovgivning mv.
Hvornår skal jeg aflægge regnskab?
En gang årligt skal den, der har arbejdsgiveransvaret, lave et regnskab, som sammenholdes med budgettet.
Desuden skal der årligt udarbejdes et regnskab for udmålte og forbrugte timer.
Hvis du selv er arbejdsgiver for dine hjælpere, og kommunen varetager lønadministrationen, skal kommunen udarbejde regnskabet.
Penge til uforbrugte timer skal du som udgangspunkt betale tilbage til kommunen. Dog er der mulighed for at overføre til fx ferie, kurser, familiesammenkomster, sportsaktiviteter eller lignende i det efterfølgende år, hvis du indgår aftale med kommunen om det.
Kan jeg fortsætte med min BPA-ordning, hvis jeg flytter?
Hvis du flytter, skal kommunen fortsætte udbetalingen af dit tilskud, indtil din nye kommune har truffet en ny afgørelse.
Varslingsordning
Fra 1. januar 2018 er en ny varslingsordning på servicelovens område trådt i kraft. Det betyder, at man som borger i visse situationer får 14 uger til at forberede sig på, at kommunen standser eller nedsætter den hjælp, man hidtil har fået.
Varslingsordningen gælder kun for udvalgte bestemmelser, hvor kommunen fratager eller nedsætter hjælpen til en borger. Ordningen gælder for følgende bestemmelser:
- frakendelse eller nedsættelse af hjælpen i en ordning med kontant tilskud (servicelovens § 95)
- frakendelse eller nedsættelse af hjælpen i en ordning med borgerstyret personlig assistance (servicelovens § 96)
- frakendelse eller nedsættelse af hjælp i form af kontaktperson til døvblinde (servicelovens § 98)
- frakendelse af en plads på særlige dag- og klubtilbud (barnets lov § 82)
- ophør af tabt arbejdsfortjeneste i de tilfælde, der er omfattet af barnets lov § 87, stk. 4 (barnets lov § 87)
- frakendelse af handicapbil, hvis frakendelsen sker i løbet af bevillingsperioden (servicelovens § 114)
Afgørelser omfattet af varslingsordningen
Kommunen skal give et varsel på minimum 14 uger, inden en afgørelse kan iværksættes, hvis kommunen træffer afgørelse om at nedsætte eller standse hjælp til en borger. De 14 uger gælder fra den dag kommunen har afgjort sagen. Kommunen skal vejlede borgeren om, hvad det betyder, at sagen er omfattet af varslingsordningen.
Hvis man som borger ikke klager til Ankestyrelsen over kommunens afgørelse, betyder varslingsordningen, at man får en periode på 14 uger, hvor den hidtidige hjælp fortsætter, og hvor man kan indrette sig på den nye situation. Kommunen kan dog godt forberede iværksættelsen af afgørelsen, mens varslingsperioden løber.
Hvis man derimod klager til Ankestyrelsen, kan kommunens forberedelser på at iværksætte afgørelsen først begynde, når de 14 uger er gået. Klagesagen skal som udgangspunkt være afsluttet inden for de 14 uger. Det betyder, at man som borger har 4 uger til at klage, kommunen har 2 uger til at genvurdere på baggrund af klagen, og at Ankestyrelsen har 8 uger til at behandle klagen.
Hvis du vil klage
Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, skal du klage til kommunen inden 4 uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden 4 uger, fra klagen er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen. Læs mere under 'Varslingsordning'.