Værd at vide om madservice
Hvis du ikke selv er i stand til at lave mad, kan du få hjælp via kommunens madserviceordning. Det er en forudsætning, at du ikke selv kan udføre opgaven på grund af:
- midlertidigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer
- eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer
Kommunen skal foretage en konkret vurdering af din samlede situation.
Der skal ske en løbende revurdering af hjælpen, således at den tilpasses efter dine behov.
Kommunen skal hvert år beskrive sine kvalitetskrav til madserviceordningen i en kvalitetsstandard. Du kan få flere oplysninger om din kommunes konkrete madserviceordning hos kommunen.
Du kan se de gældende takster for madservice her.
Der er et loft over, hvor meget du skal betale for madservice, hvis du bor i en plejebolig/på plejehjem. Det betyder, at du ikke kan opkræves mere end 3.834 kr. pr. måned i betaling for madservice (2021).
Kommunen må ikke opkræve mere i betaling, end det koster at producere maden.
Visitationen behandler din ansøgning om:
- hjælp til personlig pleje og praktiske opgaver i hjemmet.
- madservice.
- ældreboliger.
- plejeboliger.
- orlov/ plejevederlag i forbindelse med pasning af døende.
- orlov i forbindelse med pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom.
Du kan få flere oplysninger via nedenstående link.
Hvordan bliver min ansøgning behandlet?
Ud fra en samtale med dig og evt. dine pårørende om din situation og ønsker om hjælp, vil en visitator vurdere, hvilken hjælp du kan få. Du vil som udgangspunkt altid få tilbudt hjælpen som et rehabiliteringsforløb.
Hvad indgår i visitators vurdering?
Ved vurdering af dit behov for hjælp vil følgende indgå:
- Dine ønsker for fremtiden.
- Dine personlige ressourcer, behov og udviklingsmuligheder.
- Følgerne af dine svækkelser og eventuelle sygdomme.
- Din boligs indretning.
- Ressourcer i dit netværk og i din husstand.
- Muligheder for træning.
- Dit behov for hjælpemidler.
- Dine muligheder for at anvende velfærdsteknologi.
Når du kontakter Visitationen, kan akut behov for hjælp til personlig pleje blive iværksat med det samme.
På baggrund af en samlet vurdering af dine ønsker om og dit aktuelle behov for hjælp, træffer Visitationen en afgørelse. Afgørelsen tager afsæt i de rammer, der gives af Lov om Social Service og Nyborg Kommunes serviceniveau, der er beskrevet i kvalitetsstandarderne.
Du får et afgørelsesbrev med angivelse af, hvad der er bevilliget. Hvis du får afslag på din ansøgning om hjælp, begrundes afslaget, og der vedlægges en klagevejledning.
Hvis du er blevet godkendt til at få madordning i dit eget hjem, kan du selv vælge leverandøren af din mad. Leverandøren skal være godkendt af Nyborg Kommune.
Du kan vælge imellem disse leverandører:
Leverandører af madservice
Madhuset
Wørishøffersgade 23
5800 Nyborg
Tlf. 6333 7420
Mail: madhuset@nyborg.dk
Leder af centralkøkkenet Betina Carstensen, Tlf. 2041 7690.
Det Danske Madhus
Kornmarken 21
6040 Egtved
Tlf. 7070 2646
Mandag og tirsdag mellem kl. 8.30 - 15.30
Onsdag, torsdag og fredag mellem kl. 8.00 - 17.00
Ønsker du at søge om madservice
Åbnings- og telefontider