Når du har fået en bevilling, kan du under visse forudsætninger mulighed for selv vælge, hvem der skal levere dit hjælpemiddel. Det gælder for eksempel, når du har behov for engangshjælpemidler som bleer, stomiposer, testmaterialer til diabetes med mere.
Du kan højst få refunderet et beløb svarende til den pris, kommunen kunne have anskaffet hjælpemidlet til, og det må ikke være identisk med det hjælpemiddel, som kommunen kan skaffe fra sit hjælpemiddellager. Typisk drejer det sig om tekniske hjælpemidler.
Eksempel:
Borgeren har fået bevilget en rollator af mærket X. På kommunens hjælpemiddellager findes en brugt rollator af dette mærke. Borgeren ønsker en fuldstændig identisk rollator af samme mærke, men en ny. I denne situation vil borgeren ikke kunne benytte sig af retten til frit at vælge leverandør.
Hvis du ønsker at anskaffe en dyrere og lige så egnet rollator, har du stadig ret til dette, når du selv betaler prisforskellen.
Hvad betyder det for mig, hvis jeg anskaffer et dyrere hjælpemiddel?
Hvis du anskaffer et dyrere hjælpemiddel og selv betaler prisforskellen, betragtes det som et udlån. Hjælpemidlet skal derfor leveres tilbage til kommunen, når du ikke længere har behov for det. Du har altså ikke ejendomsret over hjælpemidlet.
Når hjælpemidlet leveres tilbage til kommunen, skal kommunen refundere en del af din egenbetaling, hvis de tre nedenstående betingelser er opfyldt:
- hvis dit merkøb har bevirket, at hjælpemidlet har en generelt forøget anvendelighed, også for andre borgere. Det vil sige, at hvis du ved dit merkøb har fået et hjælpemiddel med ekstra funktioner, som andre borgere også vil kunne have glæde af
- hvis din egenbetaling er over 2.500 kr.
- hvis hjælpemidlet er under 4 år.
Det beløb, der kan refunderes, er din egenbetaling med fradrag af 2.500 kr. samt fradrag af 1/48 for hver måned, der er gået siden købsdatoen.
Hvad sker der, når kommunen vurderer, at jeg opfylder betingelserne for et hjælpemiddel?
- Du underretter din sagsbehandler i Myndighedsafdelingen, hvis du ønsker at benytte dig af retten til frit valg.
- Du vil herefter få oplyst prisen på det hjælpemiddel, som Nyborg Kommune kan stille til rådighed og som opfylder de krav, der er stillet til egnethed.
- Derefter kan du finde frem til det hjælpemiddel, du ønsker at anskaffe og underrette din sagsbehandler i Myndighedsafdelingen derom.
- Det vurderes, om betingelserne for støtte til det konkrete hjælpemiddel er opfyldt, eller om der kan stilles et identisk hjælpemiddel til rådighed.
- Hvis betingelserne for frit valg opfyldes, indkøber du selv hjælpemidlet.
- Betalingen skal foregå således, at fakturaen på kommunens andel sendes direkte fra forhandleren til kommunen.
- Du betaler din eventuelle andel direkte til forhandleren.
- Det skal fremgå af fakturaen til kommunen, om din egenbetaling er fratrukket.
Kan jeg få hjælp til reparationer og udskiftning af hjælpemidler?
Hvis du med støtte fra kommunen har anskaffet et hjælpemiddel, gælder de samme regler for reparationer og udskiftning, som hvis der var tale om et almindeligt udlån fra kommunen.
Hvis der på grund af dit frie valg af hjælpemiddel bliver tale om flere/dyrere reparationer eller hyppigere udskiftninger, skal du selv afholde udgifterne hertil.
Hjælpemidler, der anvendes af andre som led i din pleje (APV-hjælpemidler), er ikke omfattet af retten til frit valg.