Hvis du vil vide mere...
Kvalitetsstandard for egenbetaling ved anbringelse
Når et barn anbringes uden for hjemmet, skal forældrene bidrage til udgifterne til barnets ophold. Det gælder både ved anbringelse efter barnets lov og efter lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Barnets lov § 46, § 47, § 67 og § 187.
Ungdomskriminalitetsloven § 14.
Bekendtgørelse 95/2024 (betalingsbekendtgørelsen).
Principmeddelelse 20-21 om forældrebetaling, anbringelse uden for hjemmet, hjemvisning, bebyrdende afgørelse og tilbagevirkende kraft.
Der tages afsæt i børne- og ungepolitikkens tema ”Omsorg, tryghed og trivsel”, hvor der står ”Børn og unge skal derfor understøttes i et sundt og trygt liv gennem hele deres opvækst og i deres forskellige møder med de kommunale tilbud.”
Endvidere er forældreansvaret et vigtigt tema i politikken, hvor der står: ”Gennemgående for alle børn og unge er, at de vigtigste aktører er forældrene og det nære netværk. Det er forældrene, der sikrer, at deres børn har de bedste vilkår for at blive livsduelige mennesker, der er i stand til at indgå i samfundet og i fællesskabet. I de tilfælde, hvor forældre og det nære netværk ikke er i stand til at gribe rettidigt ind, er det de fagprofessionelle, der skal understøtte og eventuelt iværksætte indsatser omkring barnet eller den unge – altid i et samarbejde med forældrene.”
Formålet med reglerne om forældrenes betaling for barnets anbringelse er at sikre hjemmel til betaling for døgnophold efter reglerne om anbringelse uden for hjemmet.
Når et barn/ung anbringes uden for hjemmet, overtager kommunen forsørgelsen af barnet/den unge. Det betyder, at forældrene ikke længere er forpligtet til at afholde udgifter til fx institutioner, tøj, kost og fritidsinteresser med mere.
Afgørelse om betaling skal træffes samtidig med afgørelsen om anbringelse, uanset om det er frivillig eller tvangsmæssig afgørelse.
Der skal træffes afgørelse om egenbetaling i alle sager om anbringelse.
Forældrene til et anbragt barn er målgruppe for reglerne om betaling for døgnophold ved en anbringelse. Det gælder uanset, om barnet anbringes med eller uden samtykke eller efter lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Betaling for ophold i døgnophold og udslusningsophold for unge mellem 18 og 22 år fastsættes af kommunen efter reglerne i barnets lov § 188, svarende til reglerne om betaling for midlertidige ophold i boformer efter servicelovens §§ 107-108.
Der kan ikke træffes afgørelse om forældrebetaling med tilbagevirkende kraft.
Minimum indkomstgrundlag for forældrebetaling i 2024 er 155.900 kr. Der kræves ikke forældrebetaling for årlig indkomstgrundlag under dette beløb.
For indkomstgrundlag over 155.900 kr. er forældrebetalingen 18 % af beregningsgrundlaget. Dette beløb har en maksimumgrænse på 30.960 kr. årligt.
Det maksimale indkomstgrundlag for 2024 er 327.900 kr.
Overstiger indkomstgrundlaget det maksimale indkomstgrundlag, betales der yderligere 9% af den del af indkomstgrundlaget, der overstiger det maksimale indkomstgrundlag.
Den samlede forældrebetaling har en maksimumgrænse på 61.920 kr. årligt. Det betyder, at der ikke kan opkræves betaling der overstiger dette beløb.
Hvis den samlede forældrebetaling resulterer i et beløb, der er mindre end 100 kr. om måneden, opkræves der ikke forældrebetaling.
De ovenstående satser er 2024-niveau. Satserne vil årligt blive reguleret. Satserne kan ses her.
En forælder kan få hel eller delvis fritagelse for betaling, hvis der er særlige forhold i en periode. Særlige forhold kan være sygdom, graviditet og fødsel, svigtende arbejdsmuligheder, ophør af samliv med ægtefællen eller andre ændringer, der i en begrænset tid vil afskære forælderen fra at skaffe det nødvendige til sit eget eller familiens underhold.
En begrænset periode anses af Nyborg Kommune for 6 måneder.
Kommunen kan også bevillige hel- eller delvis fritagelse for betaling, selv om der er et økonomisk grundlag for at pålægge betaling. Fritagelse for eller nedsættelse af betaling kan gives, fx når:
- barnets ophold har et udpræget behandlingssigte.
Nyborg Kommune vurderer, at der skal ske 50 % fritagelse for den beregnede egenbetaling, da forældrene uafhængig af plejebehov ikke længere har udgiften til forsørgelsen af det pågældende barn. - fritagelse for betaling i særlig grad er af betydning for at fremme forældrenes medvirken ved gennemførelsen af støtten. Det kan i den sammenhæng have stor betydning, at vurderingen af forældrebetaling ikke kun hviler på et indkomstgrundlag, men at der også bliver set på familiens faktiske rådighedsbeløb.
Nyborg Kommune vurderer, at der ikke skal ske delvis fritagelse for egenbetaling, da forældrene, som efter beregningen kunne sættes i egenbetaling, ikke skal kunne nægte at samarbejde konstruktivt, fordi de ikke ønsker at bidrage til forsørgelsen af deres anbragte barn. - der må regnes med særlige store udgifter for forældrene ved opretholdelse af kontakten med barnet.
Nyborg Kommune vurderer, at der skal ske hel eller delvis fritagelse, såfremt forældrene ud fra en trangsvurdering ikke selv har råd til at spare op til udgifterne inden for en relevant periode, samt at udgifterne ikke kan dækkes efter andre bestemmelser. - den unge tidligere med egen indtægt har bidraget til sit og familiens underhold eller efter hjemmets forhold sandsynligvis ville have gjort det, hvis anbringelse uden for hjemmet ikke havde fundet sted.
Nyborg Kommune vurderer, at fritagelse for egenbetaling alene skal ske i det omfang det kan dokumenteres, at den unge har eller ville have kunnet bidraget til familiens underhold. Fritagelse for egenbetaling sker med det beløb, som den unge har bidraget eller kunne bidrage med, hvis den unge ikke var blevet anbragt. - forældrene har flere børn i dagtilbud, døgninstitutioner for børn og unge eller i formidlet døgnophold.
Nyborg Kommune vurderer, at grundlaget for hel eller delvis fritagelse skal ske på baggrund af ændringen i de faktiske udgifter til dagtilbud, herunder hel eller delvis friplads efter dagstilbudsloven. Nyborg Kommune vurderer endvidere, at den beregnede egenbetaling helt eller delvist nedsættes med den eventuelt højere udgift til dagtilbud, som et barn/en ung mindre i hjemmet ville medføre, såfremt forældrene efter en konkret og individuel vurdering ikke anses at kunne afholde udgiften. Nyborg Kommune vurderer samtidig, at der alene i helt særlige tilfælde bør ske hel fritagelse, da der vil være en besparelse ved ikke længere at have forsørgelsespligten over det anbragte barn/den unge. Beregningen i henhold til bekendtgørelsen tager ikke højde for, at forældre kan have mere end et barn/en ung anbragt uden for hjemmet. Nyborg Kommune vurderer, at der, medmindre andre fritagelsesgrunde gør sig gældende, betales den beregnede egenbetaling for første anbragte barn/den unge samt 50 % for det andet anbragte barn/den unge. Derefter foretages en vurdering af om der skal ske egenbetaling for eventuelt øvrige anbragte børn.
Betalingen fastsættes i forhold til, hvem barnet boede sammen med umiddelbart før anbringelsen. Har barnet boet sammen med begge forældre umiddelbart før anbringelsen, lægges det samlede indkomstgrundlag til grund for betalingen.
Har barnet boet sammen med kun den ene forælder, lægges denne forælders indkomst til grund. Det gælder, uanset om denne forælder har eneforældremyndighed, eller der er fælles forældremyndighed.
Kommunen indtræder i retten til bidraget fra den forælder, der ikke sættes i betaling. Er denne anden forælder ikke pålagt at betale bidrag til barnet, indtræder kommunen i retten til at kræve bidrag fastsat.
Fritagelsesgrundene, der er nævnt i bekendtgørelsen, anses for udtømmende og skal ikke fortolkes udvidende.
Der foretages altid en konkret og individuel vurdering.
Opkrævningen varetages af Nyborg Kommune.
Forældrenes forpligtelse til at betale indtræder ved anbringelsen. Forældrene har pligt til at underrette kommunen om enhver ændring i økonomiske og personlige forhold, der kan medføre ændring i betaling.
Hvis forældrenes indkomst på betalingstidspunktet vedvarende er forøget med mere end 20 % eller varigt nedsat med 5 % i forhold til det opgjorte indkomstgrundlag, skal de nye forhold lægges til grund for betalingen.
Ændres forældrenes økonomiske situation, skal betalingsgrundlaget revurderes.
Betalingsgrundlaget skal revurderes hvert år i december på grundlag af ny opgørelse af indkomstgrundlaget for det kommende år.
Egenbetalingen ophører når anbringelsen afsluttes eller ved ændring i indkomstgrundlaget eller fritagelsesgrundene ved de årlige opfølgning.
Nyborg Kommune skal vejlede forældrene om beregningen af betalingen, muligheden for ændring af betalingen og fritagelse for betalingen, inden kommunen træffer afgørelse om betalingen. Forældrene skal partshøres, inden der træffes afgørelse.
Ansøger kan klage over afgørelsen.
Klagefristen er 4 uger fra modtagelsen af afgørelsen.
Når klagen er modtaget, bliver afgørelsen revurderet. Såfremt Nyborg Kommune fastholder afgørelsen, sendes klagen videre til Ankestyrelsen.
Godkendt af Byrådet 10. september 2024.