At lave en underretning betyder, at du giver besked til kommunen, hvis du er bekymret for barnets forhold, eller at du ser tegn på bekymrende forhold omkring barnet, som du vurderer kan kræve hjælp og støtte fra kommunen.
Alle har, jf. § 135 i barnets lov, pligt til at underrette kommunen, hvis de får kendskab til, at et barn udsættes for vanrøgt eller lever under forhold, som bringer barnets sundhed og udvikling i fare.
Fagpersoner i fx dit barns dagtilbud eller skole har, jf. § 133 i barnets lov skærpet underretningspligt - dvs. en særlig pligt til at give kommunen besked ved bekymring for fx dit barn. De skal underrette når:
- Et barn kan have behov for hjælp og støtte efter barnets lov.
- Der er mistanke om, at et barn er/ har været udsat for overgreb.
- Der er mistanke om, at et barn er/har været udsat for æresrelaterede krænkelser og/eller negativ social kontrol.
Du kan ringe til Social og Familie eller benytte vores selvbetjeningsløsning til at lave en underretning. Du kan vælge, om du vil være anonym eller ej.
Når du underretter kommunen om et konkret barn, sender vi inden for seks hverdage en kvittering på underretningen.
Når vi modtager en underretning, har vi pligt til at vurdere, om der er grundlag for at undersøge barnets forhold. Inden for 24 timer vil vi vurdere, om der er behov for at iværksætte akutte foranstaltninger over for barnet.
Som underretter bliver du ikke part i sagen. Du får derfor ikke efterfølgende oplysninger om, hvilken hjælp eller støtte vi vælger at give barnet.
Hvad er en underretning?
En underretning er det første skridt mod, at du og dit barn får den hjælp, der kan være brug for. Underretningen handler om det problem som familien eller dagtilbud og skole ikke kan løse sammen, og hvor der kan være brug for at få hjælp fra fx en børne- og ungerådgiver. En underretning kan være med til at sikre, at problemerne løses, mens de stadig er små.
En dialogbaseret underretning udarbejder forældre og pædagog eller lærer sammen. Den adskiller sig fra en skriftlig underretning ved, at pædagogen eller læreren først har en dialog med dig som forælder om, hvilke bekymringer, de har for dit barn. Herefter vil skolen eller dagtilbuddet invitere en børne- og ungerådgiver fra Social og Familie til et møde. Dette møde kaldes underretningsmøde.
Samarbejdet med dig
Som forældre har du en meget vigtig rolle i underretningsmødet. Du har viden og erfaring med dit barn og kan derfor uddybe med din viden om barnets ressourcer og begrænsninger. Det giver et godt afsæt for det kommende samarbejde, hvis dit barn eller jeres familie har brug for støtte.
Hvis børne- og ungerådgiveren på baggrund af underretningsmødet vurderer, at dit barn ikke har brug for støtte, bliver sagen lukket i Social og Familie.
Hvis børne- og ungerådgiveren vurderer, at dit barn har brug for støtte i en kortere eller længere periode, vil det fremtidige samarbejde mellem jeres familie, dagtilbud eller skole og Social og Familie blive aftalt, så alle ved, hvad næste skridt er og hvem der gør hvad. Børne- og ungerådgiveren skriver et referat af mødet som godkendes af alle parter, inden mødet slutter.
Du kan som forældre, ikke sige nej til en underretning på dit barn. Hvis du ikke ønsker at medvirke til en dialogbaseret underretning, skal dagtilbud eller skole lave en skriftlig underretning, som sendes til Social og Familie, som så efterfølgende indkalder dig til et møde.
Kontakt os