Ny analyse på vej om børnehandicapområdet
I næste uge præsenteres Social- og Handicapudvalget for en ny analyse, der peger på, hvad der især har været udfordrende på børnehandicapområdet, og hvor der allerede er sket forbedringer.
Hvad har været sværest, og hvilke indsatser er de vigtigste at skrue på, når sagsbehandlingen på børnehandicapområdet skal forbedres yderligere? Det giver en ny rapport, der offentliggøres i næste uge, nogle flere svar på.
Det er en proces, vi har været i gang med siden foråret sidste år. Så vi ser frem til, at resultaterne præsenteres og bliver en del af vores drøftelser og de tiltag, vi allerede er i gang med for at forbedre og udvikle os på børnehandicapområdet
Analysen, der er lavet i samarbejde med Ankestyrelsen og Social- og Boligstyrelsen, bygger på data indsamlet fra april til september sidste år. Herunder blandt andet en temadag med ledere og medarbejdere, selvevalueringer, interviews med både borgere og ansatte samt gennemgang af 18 konkrete afgørelser, der er truffet mellem april 2022 og april 2024.
Selvom analysen består af stikprøver og præsenterer et tilbageblik, giver den nogle brugbare anbefalinger til, hvad vi fremadrettet kan sætte fokus på. Efter en årrække, hvor området har været udfordret, er vi nemlig godt i gang med at skabe nogle nye rammer, hvor medarbejderne inddrager forældre og børn i beslutningsprocessen og arbejder hen imod mere velfunderede afgørelse,
Sideløbende med udarbejdelsen af analysen har byrådet i Nyborg Kommune besluttet og finansieret en Udviklingsplan for Social- og Familieområdet, som også inkluderer børnehandicapområdet og netop skruer op for ambitionere. Med den er der igangsat en lang række indsatser og konkrete forandringer som fx ansættelse af langt flere medarbejdere og meget større opmærksomhed på faglig sparring - for netop at kunne træffe korrekte afgørelser i de ofte meget komplekse sager.
Derudover er vejledninger og svar til forældre blevet mere detaljerede, og der er større fokus på at inddrage familierne og samarbejde tæt med dem i en god dialog. Det skal give en mere ensartet og systematisk praksis, hvor medarbejderne har den samme tilgang og benytter de samme redskaber og metoder – så borgere kan forvente at få den samme afgørelse, uanset hvem der behandler sagen.
Jeg forventer, derfor også at rapporten vil vise, at vi fortsat ikke er i mål – for så hurtigt går det bare ikke. Vi har siden foråret knoklet for at få medarbejdere nok til området og nu er vi i fuld gang med at få gennemført de nødvendige forandringer. Det er en proces, der er fyldt med god gejst og store ambitioner om, at borgerne skal have hjælp langt hurtigere end før,
Analysen forventes at være færdig og blive offentliggjort på Social- og Familieudvalgets dagsorden 24. februar og skal drøftes af udvalget 26. februar 2025.