Beboerklagenævnet er et neutralt nævn, som ikke kan råde og vejlede i tvister.
Det er således ikke beboerklagenævnets opgave at hjælpe lejere med at føre sag mod udlejere eller omvendt.
Beboerklagenævnet kan kun træffe afgørelse om de spørgsmål, der ifølge lov om leje af almene boliger (almenlejeloven) hører under nævnet. I andre spørgsmål må nævnet henvise lejeren eller udlejeren til at indbringe sagen for boligretten.
Der opkræves et beløb for indbringelse af sager for beboerklagenævnet. Pr. 1. januar 2024 er beløbet 167,- kr.
Beløbet reguleres hver den 1. januar, jf. almenlejelovens § 102.
Beløbet kan indbetales i Danske Bank på reg.nr. 4366, konto nr. 3216149734. Sammen med indbetalingen bedes det oplyst, at det er en sag til beboerklagenævnet og hvilken adresse sagen vedrører.
Betjen dig selv
Indsend din klage til beboerklagenævnetInformation
Få mere at vide om Beboerklagenævnet
Indbringelse af en sag for Beboerklagenævnet skal ske digitalt.
Beboerklagenævnet behandler sagerne skriftligt, men nævnet kan tage ud og se på ejendommen.
Når nævnet har behandlet en sag, får begge parter skriftlig meddelelse om afgørelsen.
Beboerklagenævnet består af en formand og to andre medlemmer. Formanden udpeges af Indenrigs- og Boligministeriet efter indstilling fra byrådet og skal være jurist. De to andre medlemmer vælges af byrådet efter indstilling fra de almene boligorganisationer, der har afdelinger i kommunen og ejerforeninger i Nyborg Kommune.
Nævnet træder kun i funktion, hvis en lejer eller udlejer indbringer en sag. Nævnet tager aldrig sager op af sig selv.
Beboerklagenævnets kompetenceområde omfatter følgende typer sager:
- Udlejers overholdelse af de formelle krav for varsling af lejeforhøjelse, men ikke spørgsmål om huslejens størrelse
- mangler ved det lejede
- pligt til indvendig vedligeholdelse af boligen
- forbrugsregnskaber
- betaling for istandsættelse efter fraflytning
- lejers ret til at opsætte vaskemaskine, opvaskemaskine, parabolantenne
- betaling for fællesantenne
- lejers ret til at forbedre boligen, f.eks. modernisere køkken og badeværelse
- overtrædelse af husorden
- afregning af beboerindskud eller depositum
- beboerdemokratiets beslutninger i forhold til selve beslutningsprocessen, men ikke i forhold til beslutningens indhold.
- udlejers overholdelse af udlejningsreglerne
Beboerklagenævnet er et neutralt nævn og yder ikke vejledning til parterne i en tvist. Beboerklagenævnet optræder ikke på den ene parts side og hjælper ikke lejere til at føre sager mod udlejere eller omvendt.
En lejer kan søge råd og vejledning enten ved en lejerorganisation eller ved en advokat.
Beboerklagenævnet kan alene vejlede om hvordan man indbringer en sag for nævnet.
I sager om husordenovertrædelse bistår nævnet dog efter anmodning i fornødent omfang sagens parter med afgivelse af skriftlig udtalelse.
Beboerklagenævnet afgør selv, hvilke undersøgelser der skal foretages, ligesom beboerklagenævnet selv indhenter de nødvendige oplysninger hos sagens parter og eventuelt hos offentlige myndigheder.
Hvis sagens parter ønsker at udtale sig, skal dette ske skriftligt. De oplysninger, du fremlægger i sagen, bliver forelagt din modpart.
Det er vigtigt, at du svarer på nævnets henvendelse. Nævnet træffer afgørelse ud fra de oplysninger, som indgår i sagen. Manglende svar kan medføre, at nævnet træffer afgørelse i overensstemmelse med din modparts påstand og lægger dennes fremstilling til grund for afgørelsen, jf. Lov om leje af almene boliger § 105, stk. 2.
Beboerklagenævnet foretager ikke vidneafhøring, idet denne form for bevisførelse hører under domstolene. Kun i forbindelse med sager om overtrædelse af husorden vil parterne blive indkaldt til at afgive forklaring.
Besigtigelse
Beboerklagenævnet kan foretage en kort besigtigelse af det omtvistede lejemål. Begge parter i sagen vil skriftligt blive indkaldt til besigtigelsen, ca. 1 uge før besigtigelsen finder sted. Besigtigelsen varer typisk 15 minutter.
Hvor lang tid tager det at få behandlet en sag?
Sagsbehandlingstiden afhænger af sagens omfang og karakter, og der en dermed stor forskel på, hvor hurtigt en sag kan afgøres.
Sagsbehandlingstiden afhænger også af, hvor hurtigt parterne svarer på nævnets henvendelser. Sagens parter får en svarfrist på 8 til 14 dage, men beboerklagenævnet kan også fastsætte en længere frist.
Du kan anmode om fristforlængelse hos beboerklagenævnet, hvis omstændighederne taler for det.
Beboerklagenævnet behandler 5 til 10 sager om året.
Beboerklagenævnet følger retningslinjerne Databeskyttelsesforordningen.
Sådan behandler vi dine personoplysninger
Når Beboerklagenævnet i Nyborg Kommune modtager eller indsamler personoplysninger om dig, skal vi efter reglerne i databeskyttelsesforordningen give dig en række oplysninger. Vi skal bl.a. orientere dig om, hvordan vi behandler dine personoplysninger og hvilke særlige rettigheder, du har, når vi behandler personoplysninger om dig. Hvis du bliver en del af en sag i Beboerklagenævnet, vil du derfor modtage en skrivelse, hvor du bliver orienteret om disse oplysninger. Skrivelsen indeholder de samme oplysninger, som du kan læse om herunder.
Formålet med behandlingen af dine personoplysninger
Beboerklagenævnet behandler oplysninger om dig, hvis du selv indbringer en sag for nævnet, eller hvis du er en del af en sag, som bliver indbragt af en anden part.
Vi behandler dine personoplysninger med henblik på at træffe afgørelse i sagen i Beboerklagenævnet.
Hvilke personoplysninger behandler vi
Vi behandler de oplysninger om dig, som vi modtager fra dig eller andre i forbindelse med behandlingen af en sag i Beboerklagenævnet. Der er tale om almindelige personoplysninger, herunder særligt følgende oplysninger:
- Kontaktoplysninger (navn, adresse, telefonnummer, e-mail)
- Oplysninger, der relaterer sig til sagen i Beboerklagenævnet (f.eks. oplysninger vedr. husleje, forbrugsregnskaber, lejeperiode, tvister mv.)
Hvor stammer dine personoplysninger fra
De personoplysninger, som vi behandler om dig, modtager eller indsamler vi fra dig eller fra en anden part, der indbringer en sag for Beboerklagenævnet.
Herudover indhenter vi i nogle tilfælde oplysninger fra Folkeregisteret og Teknik, Miljø og Erhverv til brug for oplysningen af en konkret sag.
Eventuelle modtagere af dine personoplysninger
Alle de personoplysninger, som du indgiver, og som indgår i en sag i Beboerklagenævnet bliver journaliseret i vores system og videregivet til din modpart, således at din modpart har mulighed for at fremkomme med sine oplysninger til sagen. Hvis din modpart lader sig repræsentere af en anden, f.eks. en advokat, organisation, forening, familiemedlem eller andre, vil dine oplysninger blive videregivet til denne repræsentant.
Dine personoplysninger kan herudover blive videregivet til tredjeperson ved anmodning om aktindsigt.
Endelig bliver der udarbejdet sagsoversigt til Beboerklagenævnets møder, hvoraf adressen, som klagesagen vedrører, fremgår. Sagsoversigten bliver offentliggjort på kommunens hjemmeside.
Opbevaring af dine personoplysninger
Som offentlig myndighed har vi pligt til at journalisere ind- og udgående post.
Når der er truffet afgørelse, afsluttes og arkiveres sagen i vores journalsystem. Kommunen har fortsat adgang til oplysningerne i sagen efter arkivering.
Kommunens sager overføres til Rigsarkivet efter arkivlovens regler herom.
Retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger på følgende grundlag:
- Almenlejelovens kap. 17
- Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e
Vi er den dataansvarlige – sådan kontakter du os:
Nyborg Kommune er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi modtager om dig.
Vores kontaktoplysninger er:
Beboerklagenævnet, Byrådssekretariatet, Torvet 1, 5800 Nyborg
Telefon: 6333 7000
E-mail: byraadssekretariatet@nyborg.dk
E-mails indeholdende følsomme personoplysninger bør altid sendes ved sikker mail via e-Boks eller borger.dk.
Kontaktoplysninger på vores databeskyttelsesrådgiver (DPO)
Vores databeskyttelsesrådgiver er uafhængig og har til opgave at sikre, at vi overholder reglerne i databeskyttelsesforordningen. Hvis du har spørgsmål til vores generelle behandling af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.
Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på følgende måder:
- Brev: Bech-Bruun Advokatpartnerselskab, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C
- E-mail: dpo.nyborg@bechbruun.com
- Sikker beskedfunktion: https://dpo.bechbruun.com/nyborg
- Telefon: 7227 3002
Dine rettigheder
Ret til indsigt
Du kan bede om indsigt i, hvilke personoplysninger Nyborg Kommune behandler om dig. Dette skal være med til at sikre din mulighed for at tjekke, at det er de korrekte personoplysninger, Nyborg Kommune behandler, samt at de behandles lovligt.
Ret til berigtigelse
Du har ret til at få urigtige personoplysninger om dig selv rettet. Som offentlig myndighed er Nyborg Kommune imidlertid underlagt en pligt til at dokumentere det grundlag, som en afgørelse eller en anden beslutning i sin tid blev truffet på.
Det betyder, at kommunen i almindelighed ikke må fjerne oplysninger, når de først er indgået i en sag. Derfor beholder vi de oprindelige, men måske forkerte personoplysninger af hensyn til dokumentationspligten. De korrekte personoplysninger tilføjes imidlertid sagen.
Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.
Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle
personoplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige
samfundsinteresser. Det bemærkes i den sammenhæng, at arkivformål er at betragte som vigtige samfundsinteresser.
Ret til at blive glemt
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig. Retten til sletning af oplysninger hos offentlige myndigheder er begrænset, da kommunen bl.a. er underlagt reglerne om notatpligt, journalisering og arkivering.
Retten til at blive glemt og dermed til at få slettet sine personoplysninger gælder heller ikke i de tilfælde, hvor den fortsatte behandling af personoplysningerne er nødvendig for, at Nyborg Kommune kan varetage sine opgaver som offentlig myndighed.
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod Nyborg Kommunes ellers lovlige behandling af dine personoplysninger. Nyborg Kommune vil vurdere, om indsigelsen er berettiget eller ej.
Klage til Datatilsynet
Du kan klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på.
Du finder datatilsynets kontaktoplysninger på ww.datatilsynet.dk
Når beboerklagenævnet har truffet afgørelse i sagen, er beboerklagenævnet for så vidt ude af sagen og foretager ikke yderligere.
Det er dermed parterne selv, der skal sørge for, at afgørelsen bliver efterlevet.
Er du ikke enig?
Er du ikke enig i beboerklagenævnets afgørelse, har du mulighed for at bringe sagen videre til næste instans, som er Boligretten i Svendborg, Tinghusgade 43, 5700 Svendborg.
Hvordan indbringes en sag for boligretten
Hverken beboerklagenævnet eller boligretten kan hjælpe parterne med at få sagen indbragt. Ønsker du hjælp til at udfærdige en stævning i overensstemmelse med retsplejelovens regler, kan du søge bistand hos en advokat, lejer- eller udlejerorganisationer.
Sagen skal være indbragt for Boligretten inden 4 uger, fra du har modtaget afgørelsen, for at være indbragt rettidigt.
Hvordan får jeg mit tilgodehavende?
Kontakt en advokat for yderligere oplysninger.
Kontakt os
Har du spørgsmål til Beboerklagenævnet?
Åbnings- og telefontider